fredag 24 april 2009

Vintips


Veckorna bara flyger förbi och det är redan fredag igen.

Dags för vintips och den här veckan kom jag att tänka på ett rött vin som jag smakade på vinmässan i Düsseldorf.

Vinet heter Badia a Coltibuono och är en Chianti Classico Riserva. Ett ekologiskt vin som framställs av 90% Sangiovese och 10% Canaiolo. En klassisk blandning från Chianti Classico som vilar på franska och österrikiska ekfat i 24 månader och sedan några månader på flaska innan det är klart för försäljning.

Det är ett varmt vin med smak av röda frukter, körsbär, toner av lakrits och pepprigt. Jag skulle säga att det är ett vin som kräver sin mat, kanske till en finare middag med gott kött!

Det kan vara en bra investering eller present, då vinet passar utmärkt att lagra.

Ett annat tips, om ni har vägarna förbi Toscana, är att besöka Badia a Coltibuono eller varför inte övernatta. Den finns med på min lista över vingårdar att besöka!

För er som bor i Sverige, finns vinet att köpa här.

10 kommentarer:

  1. Där har jag varit! :) Och vinet var underbart! Oj, nu längtar jag tillbaka. Visst, man kan köpa vinet här, men det är ju inte samma SAK! ;)

    Trevlig helg! kram

    SvaraRadera
  2. Det måste jag nog prova någon gång. Tack för tipset:)
    kram Lallis

    SvaraRadera
  3. 225 Svenska kronor! Vad kostar det här nere?
    Kram ☺

    SvaraRadera
  4. Hej !!!!!
    Härligt tips.....!!!!!
    Kan vara nåt i nästa vecka , då jag har två grannar, på besök,som inte varit här hemma ännu.......tänkte göra något med kött, för omväxlings skull, kanske inbakad oxfile eller nåt.......med en sallad, då passar kanske detta vin.......
    Ha en trevlig helg.....!!!!
    Kram,Monica

    SvaraRadera
  5. Det får bli en bra present åt någon!

    SvaraRadera
  6. Jo, vad kul att du varit där :) Jag vill också ta mig dit så fort som möjligt!

    Lallis, det kan vara värt pengarna :)

    Segsliten, jag vet inte hur mycket vinet kostar där på vingården, det står såklart inga priser på deras hemsida. Men jag har kikat runt bland några "vinbutiker" och priserna varierar från 15-25 euro. Ibland kan det bero på vilken årgång vinet har!

    Monica, mmm, det lät gott och jag tror att det passar utmärkt :)

    Weirdo, en lite annorlunda present :)

    SvaraRadera
  7. Härliga tips du ger..jag är det känns så kul att få tips direkt från solen liksom..jag gillar att ge bort vin..ha med en flaska till festen du vet..då kan man säga att ..man fått lite inside tips från Italien..ha det gott glada rop från Anna

    SvaraRadera
  8. Tack för ditt tips. Vill passa på att önksa dig en trevlig och skön helg/Lis

    SvaraRadera
  9. Tänk vad alla viner låter goda när någon beskriver smaken så där! Jag gillar ju lakrits så det skulle vara spännande att smaka!

    Ha en riktigt go helg. Kanske får du lika varmt som vi *ler*. Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Anna, en vinflaska är en perfekt present :)

    Lis, tack det samma :)

    Anette, om man känner efter noga hittar man lakritsen :) Jag hoppas verkligen på lite värme nu. Eller är det så att ni där uppe i Sverige har tagit all värme?! :)

    SvaraRadera