tisdag 28 april 2009

Mitt beslut

Det är inte alltid lätt att bo i ett annat land.

Jag har i och för sig aldrig gillat att saker ska vara enkla det passar mig ganska bra.

Men det svåra är inte att bo här.

Efter 8 år i Italien känner jag mig hemma. Italien är en del av mig. Det är här jag vill leva.

Det svåra är att man inte är där.

I Sverige, nära familjen. Jag missar de små, vardagliga händelserna.

Därför har jag tagit mitt beslut. Inget lätt beslut men i mitten av maj åker jag till Sverige och kommer stanna där i två månader.

Ibland skulle jag bara vilja vara överallt!

25 kommentarer:

  1. Hej Vännen,
    kan tänka mig hur du känner.
    måste vara oerhört svårt att vara borta fr familjen:(
    Jag tror du gör klokt att åka hem ett tag...Italien finns ju kvar:)
    (bara du inte glömmer oss)
    Och efter 2 månader i Sverige LÄNGTAR du nog till dina vinrankor ha ha.

    Jag har inte bloggat så mycket på sista tiden har inte känt mig så pigg.
    Hoppas att allt är bra m dig vännen
    Super tack för dina fina ord om
    mitt hår:)
    Många Kramar sari

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, det kan inte vara lätt. Minns när jag var utomlands ett år och min bror fick sin första son..........det var jobbigt! Men du kommer nog att längta tillbaka hem till Italien! Ha det så gott. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Jag förstår dig så väl! Man känner sig alltid lite kluven, även om man känner sig hemma i det nya hemlandet så är det ju alltid vissa saker (och PERSONER) i det gamla landet som man saknar! Jag tycker att du gör rätt i att åka till Sverige ett tag och njuta av den nordiska sommaren tillsammans med din familj! Jag åker ju också till Finland 3 veckor i juni! :)

    kram!

    SvaraRadera
  4. Är inte lätt att dela på sig

    SvaraRadera
  5. Nej inte lätt, jag valde att inte leta jobb och bo på Nya Zealand för det var för långt borta från familj MEN att var där ett tag.
    Hoppas du känner en intensiv längtan till Italien när du är hemma och kan bilda ditt hem på ett aller annat ställe.
    /MB som ej är inlogad

    SvaraRadera
  6. Om du känner att du vill vara en tid i Sverige är det säkert rätt, alltid bra att komma tillbaka och upptäcka att du kanske saknar Italien mer än du saknar Sverige...i mitt fall var mina besök i Sverige alltid fulla av roliga besök, gamla kompisar och jag ville stanna...dock så är det väl inte riktigt så när man väl bor här, då är det roliga besök och spanska kompisarna som drar...förutom pojkvännen!
    Vart är du från? Vart bor din familj?

    SvaraRadera
  7. Verkligen inget lätt beslut att fatta kan jag tro...två månader är ju länge att vara "hemifrån". Men jag förstår dig verkligen, skulle vilja åka skytteltrafik mellan Italien och Skåne ibland...Så mycket du kommer hinna med och Italien finns ju alla gånger kvar.

    Kommer kanske pojkvännen på besök i Sverige under tiden?

    Kram Nina

    SvaraRadera
  8. Mmmm kan förstå dig precis...du har ett underbart liv där..men just det där med rötterna det så vardagsnära i hemlandet det saknar man säkert..jag har en nära nära släkting som flyttade till Tromsö..ja det är väl samma avstånd som du har hem..hon kommer varje sommar..stannar njuter..och får lite ångest när hon ska hem till Norge igen..men så trivs hon ju så bra där med..kanske har ni ett rikare liv som kan få det bästa av två världar..jag tycker du ska se det så..mmm det tror jag du gör..härligt att få ta del av dina tankar..men du..himmel du kommer väl blogga lite i Sverige eller? :) Kanske tar du time out från blogglivet..vad vet jag..kram på dig från Anna

    SvaraRadera
  9. Tror säkert att du tagit ett klokt beslut, få tid att tänka, känna, uppleva. Som sagt, du har säkert ett mycket rikt liv som har "hemma" på två ställen, men självklart inte helt okomplicerat alla gånger..Men du, då får jag ju skynda mig ut med bilderna nu då, innan du ser det vardagliga live, så att säga :)

    SvaraRadera
  10. Välkommen till Sverige! Det är ju en bra tid som du kommer att vara "hemma". Ja var hemma är kan nog vara både här och där, det är ju faktiskt bra att ha två hem och ett litet lyxproblem, eftersom du borde kunna ha det bra på båda ställena bland dina vänner! Mycket klokt av dig att ta det beslutet!
    Carin

    SvaraRadera
  11. Förstår att det här något som har fått mogna med eftertanke. Ja livet kan vara både enkelt ibland och såå komplicerat. För känslor och längtan kan vara svårt att styra. Det pockar liksom på.Ibland måste man följa sitt hjärta.

    Det här blir nog bra, du hinner vara "hemma" och känna vardagen. Kram på dej min vän!

    Ps Lite sur på mäklaren, ordnar 3:dje visning för att locka fler. Men det ordnar sig nog Ds

    SvaraRadera
  12. Jag om nån vet hur man känner sig sis! men jag är samtidigt sååå glad att du kommer! I LOVE YOU puss =)

    SvaraRadera
  13. Det är inte lätt det där. Min mormor har bott i Sverige i över femtio år. Hon har barn och barnbarn där. Men endå saknar hon Danmark och har familj där hon längtar efter.Hon åker minst en gång om året till danmark. Men hon säger också att det Danmark hon lämnade och längtar efter finns inte kvar.Jag tror det blir lätt så. Bara på den korta tid vi varit från Sverige har det förändrats, det är inte lika som när vi flyttade. Men du får nog en fin sommar i Sverige och sen kommer du tillbaka hit och då är det fortfarande sommar här. Det bästa av två världar..kram

    SvaraRadera
  14. Förstår att det måste vara jobbigt att slitas mellan 2 länder sådär... Hoppas du får det bra i Sverige

    SvaraRadera
  15. WWWIIIIHHHOOO!! *tår i ögat* fan va skoj att höra! Äntligen får jag se dig igen :)....då ja e så jävla seg på att ta mig till Italien....måste ju jobba ihop lite semester...alltid e d nåt som ska va i vägen!!
    Kraaaaam

    SvaraRadera
  16. Jag tror att jag kan förstå hur du känner.
    KRAM, goa du.

    SvaraRadera
  17. Jag kan verkligen relatera till ditt dilemma. Det blir väldigt påtagligt för mig då jag är bosatt på Nya Zeeland, typ så långt bort från Sverige man kan komma!

    SvaraRadera
  18. Det kommer nog bli riktigt skönt för dig att komma hit! Följer pojkvännen med?

    Du kommer ju dessutom hit den mest underbara tiden på året när Sverige är som allra bäst! Men det var naturligtvis uträknat av dig redan... =)

    SvaraRadera
  19. Skönt att ha tagit ett beslut om det är något du gått och funderat över att tag. Det kommer bli bra, det är jag säker på ;) Kram vännen

    SvaraRadera
  20. Sari, såklart att jag inte glömmer er :)

    Anette, jag vet att jag kommer längta efter mitt Italien :)

    Laura, du vet hur det kan vara...

    Lise-Lotte, det skulle vara bra att kunna göra det ibland. Men jag är glad över mitt Sverige beslut :)

    MB, jag har mitt hem här. Och det känns tryggt, jag vet att det är här jag hör hemma, på nåt konstigt vis :)

    Bella, jag förstår din längtan till Spanien.. Jag ska ju bara vara "borta" i 2 månader och vet att jag kommer sakna min Italienvardag... Jag kommer från Dalarna, kommer att vara i Avesta och Tällberg, Rättvik där min familj bor.

    Nina, känner på mig att tiden i Sverige kommer flyga förbi men jag tror pojkvännen lyckas komma upp och hälsa på... :)

    Anna, ja, på ett sätt kanske vi som bor utomlands har tur. Att vi får se det bästa av våra två världar. Jag tror faktiskt det :) Självklart kommer jag fortsätta att blogga, den vill jag inte vara utan!

    Annelajsan, det är väldigt viktigt att stanna upp och reflektera, även fast jag vet att mitt hem är här kan det ibland vara bra med tid för sig själv.. Då väntar jag på bilderna :)

    Carin, man kan nog säga att det är ett lyxproblem men inget lätt sådant alla gånger... Lite har jag längtat efter den svenska sommaren, hoppas bara att det inte blir för kallt :)

    Lissen, jag tror också det blir bra! Jag fortsätter hålla tummarna för att du får din lägenhet :)

    Lillsis, och jag är superglad över att se dig igen, LOVE U!!!

    Lurigopalia, helt rätt! Det är inte samma land som jag lämnade och jag är inte samma person som lämnade Sverige. Därför är det bra att kunna välja när och hur lång tid man vill åka tillbaka. Och jag valde såklart sommaren :)

    Jeanette, tack :)

    Annica, japp, då blir det fika :) Och nästa gång får du ta och samla ihop lite pengar och komma ner till mig!!!

    Lallis, :)

    Weirdo, det är ju så mycket enklare för mig... Bara två timmar med flyget så är jag i Sverige, inte riktigt samma sak för dig :(

    RebeccaW, självklart var det utträknat, hihi. Pojkvännen kommer antagligen upp en vecka eller två :)

    SvaraRadera
  21. Utlandsmamman, det är påfrestande att gå och fundera... Men nu när beslutet är taget så känns det befriande på någt vis :)

    SvaraRadera
  22. Jag vet precis hur du har det. FAST jag bara bor 8 timmars bilresa från Norrköping.

    Klart du skall åka hem en period. Man måste uppdatera sig lite hemma.
    Du kommer väl att forstätta blogga från semestern i Sverige tänker jag.

    Hoppas att allt är bra ialla fall.
    Här går det framåt.
    Har inte ont alls efter operationen og det är jag glad för.

    Sänder dig en jättekram.
    Synne.

    SvaraRadera
  23. Synne, det är inte så bara. 8 timmars bilresa är en lång resa... Skönt att du mår bra efter operationen :)

    SvaraRadera
  24. Det gör du rätt i, tycker jag.
    Sjävla går vi och längtar till barnens sommarlov.
    Då åker vi till Sverige och stannar där lääänge.
    Kram!

    SvaraRadera
  25. Anna, vad härligt, då får du också uppleva lite svensk sommar :)

    SvaraRadera