fredag 17 april 2009

Venerdi 17

Fredag den 17.

Det är just vad det är i dag och i Italien är det en otursdag.

Jag känner en napoletansk, skrockfull man som håller sig inne i dag.

Varför den 17:e?

Nummer 17 är i Italien en oturssiffra. Det finns lite olika teorier om varför.

En del menar att det kommer från de romerska siffrorna, XVII. Om man kastar om bokstäverna så bildas ordet VIXI, som är latin och betyder "jag har levt". Alltså lever jag inte längre och är död.

Andra säger att det härstammar från dagen då Syndafloden bröt lös, enligt Gamla Testamentet, den 17:e februari.

Jag är inte speciellt vidskeplig av mig så det spelar inte någon större roll att det är den 17:e i dag.
Men jag kom och tänka på att 17 används som en "mild" svordom i det svenska språket.
Fy sjutton! Hmm, undra om det har något samband?!

15 kommentarer:

  1. Intressant! Det hade jag inte hört talas om.

    Önskar dig en trevlig fredagskväll :)

    SvaraRadera
  2. Va´intressant! Tack för all nyttig info du delger mig!Man lär så länge man lever!
    Carin

    SvaraRadera
  3. Men så intressant det måste man ju forska i..du vet det finns så mycket sådant man kan ifrågasätta..min dotter har en bok med bevingade ord..ska kolla i den om fy sjutton..ha det så gott i helgen hoppas du repat dig från förkylningen..kram från Anna en underbart härlig solskensfredag.

    SvaraRadera
  4. Jätte intressant läsning! Ha en trevlig helg!Kraam susanne

    SvaraRadera
  5. Sådanna funderingar har jag också haft, med fy sjutton. Jag har försökt lära Vetrinären att säga sjutton idag. Hon tyckte att godag var ett jätteroligt ord. hon tyckte det uttalades nästan som god dog/bra hund.Nu är det bra och lilla gumman,duktig flicka är ord hon lärt sig och använder.Min lille oscar hadde otur idag i alla fall...

    SvaraRadera
  6. Bröt syndafloden ut den 17:e februari? Min födelsedag...aldrig vetat det...
    Intressant!

    Trevlig fredag, trots allt!

    Nina

    SvaraRadera
  7. Utlandsmamman, tack det samma :)

    Carin, man kan lära sig något nytt varje dag :) Det var så lite så!

    Anna, ja det ska bli intressant att höra om det står något mer om Fy Sjutton. Tack det samma :)

    Susanne, tack tack :) Trevlig helg till dig med!

    Lurigopalia, just sjuuu grejen är ganska svårt har jag märkt! Jag pratade alltid svenska med "mina" hästar :)

    Nina, nej, på din födelsedag... Jag visste inte heller det, förrens i dag :) Tack det samma!

    SvaraRadera
  8. Försökte kolla på wikipedia, men blev inget visare för det. Däremot fick jag veta att det på finska heter "Fy sexton!".
    Kram ☺

    SvaraRadera
  9. Peppe ojjade sig igår på morgonen och sa åt mig att vara försiktig... Äsch, sa jag, det rör inte mig, jag är svensk och för oss är det fredagen den 13:e som betyder otur ;o) Man behöver ju inte ta till sig ALLT i sitt nya hemland ;o)

    SvaraRadera
  10. Intressant! Just Fy sjutton har jag faktiskt funderat på nån gång, hur just det ordet kom till...Men här har vi nog en förklaring :) Hoppas mannen smyger ut i dag...Här är det klarblå himmel nu, ska ge mig ut på en promenad! Ha det gott!!

    SvaraRadera
  11. Segsliten, hihi, fy sexton! Det har jag aldrig hört, kan inte finska såklart :)

    Pysen, det har du helt rätt i. Jag tycker till och med om 17 :)

    Nygamlajag, vad härligt med klarblå himmel, här är det bara regn och åter regn...

    SvaraRadera
  12. Ja kanske det är nått samanhang. Det verkar ju så.
    Kul med historian bakom.
    Klems Synne.

    SvaraRadera
  13. Synne, jag tror att det kan finnas något samband men är inte riktigt säker. Får försöka forska på det :)

    SvaraRadera
  14. Var tvunget att läsa högt för min vän. För jag tyckte det var så intressant med den 17:e. Med dom olika teorierna. Kan det finnas ett samband??? Dessutom att olika länder har olika tur och oturs dagar.

    SvaraRadera
  15. Lissen, jag måste få någon klarhet i det här med 17...

    SvaraRadera