fredag 17 april 2009

Vintips

Det är inte lika varmt som förra veckan här i Toscana så därför passar jag på att tipsa om ett rött vin. Personligen föredrar jag röda viner och vinerna från området Carmignano DOCG är en av mina absoluta favoriter.

Området är ganska litet och druvorna till vinet växer högt uppe på kullarna runt de små städerna Carmignano och Poggio a Caiano. Ett mysigt område som hör till provinsen Prato, inte alls långt ifrån Florens.

För att vinet ska få heta Carmignano DOCG måste det innehålla minst 50%Sangiovese, högst 20% Canaiolo nero, 10-20% av Cabernet Franc och/eller Cabernet sauvignon och det är även tillåtet att blanda i högst 10% av gröna druvor, Malvasia och/eller Trebbiano. Inte nog med det, det går bra att använda sig av 10% av en annan tillåten röd druva. Självklart måste alla de här druvorna växa inom det specifika området.

Så till vinet som jag vill tipsa om.

Il Sasso 2006, gjort av 70% Sangiovese, 20% Cabernet sauvignon och 10% Merlot. En underbar blandning som ligger på franska ekfat i två år och 6 månader på flaska innan vinet är redo för försäljning. Vinet produceras av Piaggia, tyvärr är hemsidan bara på italienska men för er som är nyfikna eller kan italienska, ta er en titt!
Ett vin med mycket kraft, lite småkryddigt men mjukt och fylligt. Ett perfekt vin till starka, lagrade ostar, kött och framförallt viltkött.

För er som bor i Sverige hittar ni vinet, här.

11 kommentarer:

  1. Hej!
    Lite för dyrt för denna fredag men vid något festligare tillfälle. Säkert mycket bra!
    Ha en bra fredag!

    SvaraRadera
  2. Det där ska vi testa när vi far över nästa gång.
    Är less på sura billiga viner så nu när vi ska njuta får det bli kvalitet.
    Vi köper annars ett franskt vin som är mumma.
    Château des Annereaux (nr 3920) Nu kostar det 149 kr på systembolaget.
    Men ska prova ditt tips med.
    Sol idag och vi sitter på verandan och gottar oss.
    Kramen Synne.

    SvaraRadera
  3. Vad du kan. Jag ska absolut lägga namnet på minnet. Hoppas du får en skön helg/Lis

    SvaraRadera
  4. Ett gott rödvin är aldrig fel! Idag går det dessutom att sitta ute och dricka det :-)
    Mina profiler sitter på en modell som maken har med sig i jobbet. Visar hur man bygger ett lastbilsskåp! Så nu slipper du fundera på det.......
    Ha en fin helg. /Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Alltid kul med vintips. Tack och ha en bra helg!

    SvaraRadera
  6. Jag gillar inte vin alls, så jag har alltid problem när vi ska ha gäster... väljer mest efter hur snygg flaskan är ;o) Men nu har jag ju dina tips som jag kan gå tillbaka och kolla på nästa gång :o)
    Jag borde egentligen inte bo i Italien... jag gillar inte vin, inte oliver, inte espresso eller nåt annat med kaffesmak....

    SvaraRadera
  7. Carin, den kan passa bra som present eller när man vill lyxa till det lite! Det går att lagra vinet också :)

    Synne, oh vad härligt med sol :) Jag hoppas att du gillar vinet!

    Lis, en av mina stora passioner är just vin! Väldigt intressant :) Och då kan och lär jag mig gärna mer.

    Anette, tack för att du sa vad de där profilerna va för något :) Perfekt att sitta ute med ett glas rött!

    Jeanette, jag hoppas att du gillar det om du provar :)

    Pysen, hihi, men lilla du :) vad du är rolig, du gillar pasta? maten? (inte inälvor menar jag) vädret? naturen? :)

    SvaraRadera
  8. Åh men du vin är ju livets dryck..jag var i frankrike förra sommaren och köpte med mig halva frankrike ha ha..hela bilen full..mmm det här verkar intressant..

    SvaraRadera
  9. Anna, det är perfekt att ta bilen när man åker på semester till vinländerna :) Förstår att du hade hela bilen full!

    SvaraRadera
  10. jadå, pasta gillar jag och naturen så klart.. Vädret varierar lite :o) Jag gillar INTE när det regnar för många dagar i sträck eller när det är så varmt att man bara flämtar på sommaren ;o)

    SvaraRadera
  11. Pysen, hihi, du är rolig du :) Vädret kan man ju faktiskt bli lite trött på ibland...

    SvaraRadera