fredag 3 april 2009

Vintips

"Il Carbonaione" är mitt första tips. Ett utsökt rött vin som från första årgången 1992 alltid fått höga betyg av världens vinkritiker.

Jag hade turen att provsmaka vinet tillsammans med ägaren, Vittorio Fiore. En ödmjuk, äldre man med kärlek för det han gör. Det märks att han älskar vin och han kom faktiskt och hälsade på mig dagen efter och smakade på "mina" viner.

Vinet är enbart gjort av druvan "Sangiovese di lampole". Vinrankorna är över 70 år gamla och växer högt uppe på en kulle i närheten av Greve in Chianti.

Det här är ett stort vin i både doft och smak. Som passar perfekt till vilt eller kött med mycket smak.

Jag hade tänkt, så fort som möjligt, ta mig till Podere Poggio Scalette, vingården, och köpa några flaskor. För det bästa med det här vinet är att det kan lagras och blir bättre för varje år som går.

För er som bor i Sverige finns "Il Carbonaione" att köpa på Systembolaget.




11 kommentarer:

  1. Åh, vad jag önskar att jag kunde lite om vin. Jag kommer ta åt mig av dina vintips och testa dem ett efter ett...

    Nina, Hjalmar och Selma

    SvaraRadera
  2. Det låter intressant. Vi ska ha lite "finvin" till imorgon på vår dag hade vi tänkt. kanske skall prova detta då. Ska skriva ner på en gång.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vad härligt att leva så, bara att besöka en vingård och få smaka sej fram.

    Tack för tipset, det skall jag prova om inte förr så när jag besöker dina trakter, vilket är mitt nästa drömresemål, när kronorna trillar in.

    Må gott,

    Solvarma kramar från Irene

    SvaraRadera
  4. Nina, jag ska försöka komma med lite fler tips framöver :)

    Vero, vad kul med eran dag! Hoppas att ni hittar det här vinet eller något annat gott att fira med :)

    Irene, jag inser att jag tar det för givet men när jag tänker efter så är det underbart. Jag har så mycket vingårdar runt omkring mig att jag kan välja och vraka. Du får hojta till när du kommer förbi :)

    SvaraRadera
  5. Ohh, va jag längtar till Toscana. Greve in Chianti där var vi i somras.
    Nu måste jag kolla vinet som du skrev om-om det finns på bolaget.
    Har fikat, åkt skidor i skärgården på fjärden utanför stugan. Imorgon blir det färd dit igen och förmodligen sover vi över. Har försökt göra påskmysigt! Välkommen på fika och sedan ett glas rött till älgköttet....
    Kramar från norr
    Carin

    SvaraRadera
  6. wow - tack, vad trevligt!! Ska genas kolla in det tipset, synd att jag inte kom in här tidigare - kanske hade suttit fint till en köttbit på grillen!?

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Jag noterar genast detta tips! :-)

    Är väldigt förtjust i vin, och provar gärna också - även om jag inte är nån direkt fena på att sätta ord på smak- och doftupplevelserna. Intressant är det iallafall! :-)

    Läste här nedan om vinmässan du varit på, och blir nästan lite avis på dej som får jobba med sånt här! :-)

    Önskar dej en fin fredagkväll och en trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Åh vad härligt med ett riktigt dyrt vin från Chianti-dalen. Både gott och "ont-i-huvudet-dan-efter-fritt". Jag åker till Toscana i maj och guidar bland trädgårdar och äter gott. Kanske är det nån som vill följa med? Resan är inte full ännu. 10 maj, sex dagar. tematoscana.se
    Ciao.

    SvaraRadera
  9. Så kul med vintips! Fantastiskt jobb du har!
    har varit på en hel del vingårdar i Frankrike men inte i Italien. Än får jag väl tillägga. Man vet ju aldrig...
    Kan berätta att här hemma hittade jag den första lilla vitsippan idag. Det blir man glad för...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Hej

    LÅter underbart att bo i Toscana. Jag har länge drömt om att besöka just Toscana för att jag gillar deras viner.
    Hamnade i Como för några år sedan och det var ju helt fantastiskt.
    Önskar dig en trevlig helg.

    Wojtan

    SvaraRadera
  11. Carin, då har du varit ganska i närheten av mig :) Nästa gång får du ta och komma förbi mig här i Certaldo! Vad härligt det låter med skärgården, hoppas du får en fin dag :)

    Annelajsan, det hade passat perfekt :)

    AnnaKK, det där med att sätta ord på smak och doft är något som man lär sig. Man måste hålla näsan och smaklökarna tränade genom att söka dofter och tänka efter. Jag är inte heller någon höjdare på det men har märkt att jag blivit "bättre". Tack det samma!

    Trädgårdsturisten, då får vi hoppas att resan blir fullbokad!

    Hero, vinvärlden är väldigt intressant, så jag gillar det jobbet :) en liten vitsippa, ett perfekt vårtecken! Tack det samma.

    Wojtan, här finns en hel hög viner att prova :) Du får säga till när du har vägarna förbi! Området kring Como är jättefint, förstår att du gillade det!
    Tack det samma!

    SvaraRadera