måndag 27 april 2009

Själva dopet

Så vad kan jag säga om lördagens dop?! Det här var mitt andra italienska dop och det var lite annorlunda än det första.

Första gången blev jag förvånad över att man döpte tre barn samtidigt och att det hölls i samband med söndagsgudstjänsten. Vilket är normalt, det brukar vara så.

Då var kyrkan överfull av människor och jag stod så pass långt ifrån att jag inte uppfattade vad som hände. Plus att det varade i över en timme.

Den här gången var dopet bara för den lilla pojken och ingen gudstjänst. Det hela var över på mindre än en halvtimme och vi inbjudna var ensamma i kyrkan. Runt 60 personer.

Den katolska dopritualen skiljer sig lite från de dop jag sett i Svenska kyrkan. För det första har barnet ingen dopklänning utan helt "normala" kläder. I det här fallet var pojken klädd i Armani från topp till tå.

Under den första och största delen av akten stod föräldrarna med den lilla pojken och gudmodern vända mot altaret och prästen.

Prästen läste några psalmer, bad till en hel hög helgon att be för barnet och gjorde korstecknet i den lille pojkens ansikte.

Sedan gick de bakom altaret och prästen öste "vattnet" tre gånger över den lille pojkens huvud. Han grinade inte det minsta!
Dopljuset tändes och den lilla pojken fick ett litet vitt skynke ovanpå sina fina, blåa Armanikläder. Det såg nästan ut som en stor "haklapp" med ett broderat kors.

Så var det klart. Alla strömmade fram till föräldrarna, en massa kindpussar och det togs lite kort med de närmasta familjemedlemmarna.

8 kommentarer:

  1. Tack för hjälpen ang. Florens. Oj, vilken härlig dag vi hade! Det måste dock vara konstigt att bo i en sådan stad där det verkligen kryllar av tursiter...säkert varje, varje dag året om...

    Nina

    SvaraRadera
  2. Att barnet ska vara uppklätt till tänderna har jag förstått... men armani? Var inte det lite att ta i? :o)

    SvaraRadera
  3. Armanai...suck..va..så fint..kan tro att det var annorlunda..intressant att få veta hur det kan vara på dop i Italien..mmmm tänk så många sätt det finns..vi hade dop ute vid vårt sommarhus för ett kusinbarn förra året..prästen kom dit en sommardag..vi var alla klädda i vitt..det var lite fint det med..

    SvaraRadera
  4. Nina, vad skoj att ni hade det bra :) Hihi, jag bor ju inte i Florens så jag behöver inte tampas med turisterna!

    Pysen, jo, jag tycker det med :) Han var en levande reklampelare!

    Anna, det lät som ett jättemysigt dop! Jag är själv för enkla i saker och ting :)

    SvaraRadera
  5. Vad fantastiskt att få vara med om ett dop med andra seder och bruk. Även för mej att läsa, hur det går till i stora världen,L!
    Armani, oh lala!

    SvaraRadera
  6. Kul att läsa om dopet. :o) Skulle vara kul att se den lille i Armanikläder!
    Tack för att du delar med dig av dina upplevelser!
    Kram/Lo

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att få uppleva.
    Armani. Jag säger då det! :)

    SvaraRadera
  8. Lissen, det är kul att dela med sig :)

    Lo, jag har ju inget bra kort på den lilla killen, då man ser hela hans utstyrsel :)

    Anna, såklart, att det skulle vara Armani :)

    SvaraRadera