måndag 27 april 2009

Doplunchen i bilder

Mat är viktigt i Italien och äta i samband med ceremonier är något som hör till. Det kanske är något som hör till vart man än bor i världen men här är det, oftast, långa, matrika luncher/middagar som väntar.

Och att den här doplunchen skulle vara överdriven, det visste jag.

Dels för att föräldrarna har det gott ställt men också för att de fortfarande inte kan gifta sig. Mamman har varit gift och det är en lång procedur att skilja sig här i Italien. Men det är en annan historia...

Därför var det egentligen ingen överraskning att lunchen skulle serveras på "Villa la Vedetta", ett femstjärnigt hotell, med fantastisk utsikt över Florens. Plus att restaurangen har en stjärna i Guide Michelin.

Bordsplacering, precis som vid bröllop, här var mitt bord.




Tallrikarna var riktiga mästerverk i både form och smak. Det här är tre av åtta rätter som kom till bordet. Även fast det ser ut att vara småportioner kan jag säga att jag blev ordentligt mätt efter den här långa, underbara lunchen.

Det här stället är ett tips till er som vill unna er något extra, för det råder hög romantikfaktor!

25 kommentarer:

  1. Tänk där hade jag velat var - MUMSIGT.
    MB
    Här kan man ha dop lite som man vill vårt minsta barn döpte vi hemma i trädgården. I den skålen min far varit döp i.

    Men dopklänning har alla mina tre haft.

    7MB

    SvaraRadera
  2. Kan inte fatta hur mycket pengar man lägger på dop, katolska konfirmationen, bröllop etc...och det är ju aldrig få inbjudna utan halva släkten plus vänner o bekanta...
    Man måste visa för andra, att man kan, har råd...att göra det för sin egen skull, litet o intimt finns inte i deras värld!
    Oj, orkar inte ens tänka på disskutionen om katolsk dop av mina ofödda barn...
    Tack! Jag hör av mig när tidningen kommer ut och lägger upp intervjun på bloggen...

    SvaraRadera
  3. Oj..men du så elegant..himmel så fint..jag var en gång på OS i matlagning..fick följa med svenska landslaget till OS..så såg maten ut vid tävlingarna där...som din doplunch..så lyxigt..vilken härlig upplevelse att få gå på dop a la lyx..
    Du jag bor i Småland..jag har mitt lilla växthus som ger mig lite Toscana / Provence i miniatyr liksom..jag bara älskar att vara där..odlar lika mycket på mig själv som på växterna kan man säga där i värmen..jag blir glad i själen liksom av att vistas i växthuset som jag kallar Garden..
    Du har ett helt Garden utanför dörren du..lyckliga du..men du vet jag är så glad att bara få en glimt från ditt härliga liv jag..kram på dig du härliga..från Anna

    SvaraRadera
  4. Oj men du..vad ska jag göra med druvorna..mmm vin..ha ha det skulle jag kanske göra men du vet..jag bjuder mina vänner.. njuter av att se dem hänga i taket där..njuter mer av att se dem än att äta dem..sån är jag..lite tokig är jag..men men..ganska ok ändå.. :)

    SvaraRadera
  5. Jisses. Mäktigt, mäktigt. :)

    SvaraRadera
  6. åh va gott det ser ut o vara:)

    SvaraRadera
  7. Hej Veronica!

    Vad kul att läsa om andra traditioner än våra svenska. Det måste vara underbart för dej att uppleva detta. Och den lunchen skulle jag inte alls ha något emot att bevista, skön omgivning, vacker miljö och god mat.

    Solvarma kramar från Irene

    SvaraRadera
  8. Mariaberg, här kan man inte döpas eller gifta sig vart man vill... Vad mysigt med dop hemma :)

    Bella, det är sant att det läggs ut en hel del pengar. Jag och min pojkvän är enade om att inte döpa våra framtida barn, sen kanske det blir fajt med hans övriga familj... Men det vill jag inte tänka på nu :)

    Anna, OS i matlagning, det låter väldigt intressant. Det skulle jag inte ha något problem att följa :) Tack för ditt svar.

    Myra, har du sett vilken tur jag hade :)

    Chili, det var underbart gott :)

    SvaraRadera
  9. Irene, det är nog just därför jag gillar att bo i ett annat land och resa. För att uppleva nya sätt och traditioner, det tröttnar jag aldrig på :)

    SvaraRadera
  10. Mmmm jag skulle gärna suttit där med dej (ett litet bord i ett hörn bakom gästerna) och njutit av den goda middagen och sett på den vackra utsikten. Samtidigt hört alla människor sorla lite. Det vore ett äventyr.

    Kram min vän

    SvaraRadera
  11. Oj, vilken vacker mat. Försökte spana in efterrätten? (den tredje bilden) eftersom jag älskar desserter men jag kan inte riktigt se vad det är. Allt ser väldigt gott ut och jag förstår att du blev mätt. Vilken härlig upplevelse/Lis

    SvaraRadera
  12. Häftigt, förstår jag! Man har väl knappast börs för detta ställe!
    Ha det!
    Carin

    SvaraRadera
  13. Så där lyxigt hade jag inte ens valt att ha det på ett eventuellt bröllop, även om jag hade pengarna :o)

    SvaraRadera
  14. Hej !!!!!
    Underbart....!!!
    Ja,jag vet ....här är det ju lite överdrivet....men kul,kul, så länge man inte betalar själv........
    Tack för dina supergulliga kommentarer hos mig......underbart att höra , ska du veta......
    Kram,Monica

    SvaraRadera
  15. Så har ju inte våra barndop sett ut, det kan jag lova. Klart intressant att läsa och se.

    Nina

    SvaraRadera
  16. Nu blev jag ju hungrig...

    SvaraRadera
  17. Jösses amalia, när jag döptes firades de t på stadshotellet i Luleå! hahaha kan inte riktigt jämföras med det här, att döma från bilderna var maten inte ens i närheten!

    SvaraRadera
  18. Mumsfillibabba,det såg rikgigt gott ut det där, kul att få gå på fin restaurang =)

    SvaraRadera
  19. Jag kan inte riktigt identifiera maten men det ser väldans gott ut. Jag skulle gladligen spendera pengar på fester och bjudningar i den stilen...om jag haft råd, det är den där miljonären som fattas mig fortfarande. kram

    SvaraRadera
  20. Vad spännande att få gå på ett så fint ställe! Fast du kanske är van vid det *ler*. Maten ser ju god ut och det är kul när det är fint upplagt. Kram Anette

    SvaraRadera
  21. Lissen, hihi, det skulle varit ett äventyr :)

    Lis, efterrätten var en slags chokladtårta med nötmousse. Den hade ett mycket finare namn men jag glömde ju såklart menyn där... :)

    Carin, tja om man vill lyxa till det får man betala :)

    Pysen, :) inte jag heller, tror jag :)

    Monica, hihi, så länge man inte betalar själv! Det är sant :)

    Nina, javisst är det lite annorlunda :)

    Vero, hihi :)

    Weirdo, fast stadshotellet i Luleå låter väldigt lyxigt, tycker jag :)

    Veronica, visst var det gott och en ny upplevelse :)

    Lurigopalia, jag skrev aldrig vad det var för mat... Glömde menyn men det första kortet är en leverpatè inlindad lardo, bläckfiskterrine och lax. Andra kortet är tonfisk inlindat i något?. Efterrätten är en chokladtårta med nötmousse. Men du, den där miljonären kanske kommer snart, håll ögonen öppna :)

    Anette, van är jag väl inte direkt :) Har bara jobbat på ett ställe som har en stjärna i Guide Michelin...

    SvaraRadera
  22. Vilken doplunch! Den var verkligen extraallt! Måste ha varit en upplevelse. Och så i kombination med den vackra utsikten....suck...Men du, det var inte illa i Mora heller! Tänkte faktiskt på dig och plåtade lite extra...så pass upp, snart blir det Mora Collage :)

    SvaraRadera
  23. Nygamlajag, oh, vad roligt! Då ska jag hålla utkik efter lite Morabilder inne hos dig :)

    SvaraRadera
  24. Men oj...vi gick förbi varandra i Cybern! Jodå, bättre idag men tagen....Hoppas att svaren blir ok nu och att jag kan få lämna den historien bakom mig. Ha en bra dag nere i härliga Toscana!

    SvaraRadera
  25. Wow! Ser riktigt lyxigt och gott ut!

    SvaraRadera