måndag 6 april 2009

Kraftig jordbävning

Skalvet nådde 6.3 på Richterskalan tidigt i morse i regionen Abruzzo. Det är hemska bilder som visas på nyheterna och just nu har jordbävningen vållat över 50 döda. En siffra som tyvärr väntas stiga...

Man räknar med över 50 000 människor som flytt från sina hem. Berlusconi har avbokat sin resa till Moskva och är just nu på väg till L'Aqulia.

Uppdatering: Över 100 döda, byar har utplånats, stora delar av den gamla delen av L'Aquila har rasat. Mina tankar går till de drabbade, som förlorat nära och kära och är utan hem. Här finns flygbilder.

14 kommentarer:

  1. Hej !!!!
    Jag vet , det är läbbigt.....och tankarna är ju hos dem alla drabbade......
    Här sade de nio på skalan i natt....alltså skalvet , som kom 03.32......sedan har det ju kommit många efterskalv......men det kan ju ha varit fel.....
    Kram på dig,
    Monica

    SvaraRadera
  2. Monica, det kanske är sant. Har sett olika siffror på nyheterna, undra om inte siffran 9 kan vara en annan skala?! Hur som helst är det tragiskt...

    SvaraRadera
  3. Gosh jordbävning låter läskigt! Korten är tagna av en av mina vänner. Några av mig och min man...de flesta dock av min vän! :o) De flesta är här från Nya Zeeland...

    SvaraRadera
  4. Alltid otäckt med jordbävning och när den är i Italien så känns det så nära. Man förstår att det varit riktigt kraftigt när det är så många dödsoffer. /Anette

    SvaraRadera
  5. Verkligen skrämmande. Verkar bara bli fler och fler döda...Kände ni av något där du bor?

    SvaraRadera
  6. Jag hörde också om det på nyheterna i morse, hemskt! Kände ni av den? Man tänker ju inte så ofta på att Italien också ligger på ett område där jordbävningar är möjliga, men det inträffar ju även där ser jag.. Förra året hade vi en mindre jordbävning här i Istanbul som även jag kände av, men inom de närmsta fem åren väntas en stor jordbävning här som kan komma att kräva miljontals människors liv. I såna här situationer så förstår man verkligen hur liten människan är och hur lite det är (eller inte alls) som man kan göra för att påverka naturkatastrofer..

    Hoppas att allt är bra med er!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Weirdo, korten var hur häftiga som helst :)

    Anette, det känns overkligt att det händer så pass nära...

    Malin, personligen märkte jag ingenting, det ska mycket till innan jag vaknar. Men jag har läst att det kändes även i Toscana.

    Laura, jag sov så gott så jag märkte ingenting men jag läste att det kändes i Toscana. Javisst är vi små inför naturkatastrofer, det är så obehagligt när man inte riktigt vet vad & när det ska hända...

    SvaraRadera
  8. Jag såg på nyheterna nu först när jag kom hem. Har hört lite på radion under dagen, men det var först när jag såg nyheterna som jag förstod vidden av det. Hemskt.

    SvaraRadera
  9. Ja det är helt fruktansvärt!

    SvaraRadera
  10. Vero, det är verkligen hemskt...

    SvaraRadera
  11. Hej Veronica,
    oj jag tänkte på dig, vilken tur att du är ok.
    Hemskt för det andra drabbade såklart:(
    Nu får man skämmas vet ju inte hur långt ifrån jordbävningen varit fr dig
    Ha d gott
    Många kramar Sari

    SvaraRadera
  12. Jeanette, känns overkligt...

    Sari, det är inte så lätt att veta, hur som helst är det ungefär 30 mil söderut.

    SvaraRadera
  13. Många tankar går till Italien, till alla drabbade, till alla som kämpar för att hjälpa och till förstörda kulturarv.

    Jag hoppas allt är bra med dig tjejen! Själv är jag ju tillbaka hemma nu, men i övermorgon bär det av till Tyskland för att fira påsk med La Familia! Härligt! Hur ska du fira påsk?
    Kram

    SvaraRadera
  14. Cz, mina tankar går också till alla drabbade... Med mig är allt bara bra! Då får jag önska dig en trevlig resa :) Jag kommer vara här, i Certaldo. En lugn påsk med familjen och lite jobb tror jag också att det blir!

    SvaraRadera