onsdag 15 april 2009

La Nonna

Jag kan säga att jag blev ordentligt mätt efter dagens lunch hos "mormor". Det är min pojkväns "Nonna" (mormor/farmor på italienska) som jag också brukar kalla just, "Nonna".

Hon är ett typiskt exempel på en "Nonna". Sådär lagomt rund, väldigt omtänksam, hur snäll som helst och lagar underbar mat.

Tänk er att min pojkväns kusin, hon är 19 år, går hem till "mormor" varje dag efter skolan för att äta lunch. Många gånger måste hon laga speciell mat till kusinen, som är kräsen och bortskämd! Det är nog lätt att bli det med en sån snäll "mormor".

Även fast "mormor" har lite småkrämpor och inte alls är lika hurtig och smidig som tidigare, vill hon fortfarande pyssla där i köket. Skramla och röra om i kastrullerna.

På något vis är det som att laga mat är något hon fortfarande klarar av. Alldeles själv. Och hon vet att hon gör det bra. För det lyser om hela henne när man ber om lite mer eller säger att det smakade utmärkt!

16 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt en aldeles egen nona fast hon heter bestemor. Det är mormor på danska, jag är lite dansk nämligen.Och min bestemor är ganska exakt som du beskriver nona. Hon är 93 år helt klar i huvet o lagar underbar mat,bakar och syr ,virkar och stickar.Nu längtar jag efter henne, och det är ditt "fel".Den där kusinen skulle lära sig lite hyfs och dra ner på kraven när hon nu har en sån rar nona.kram

    SvaraRadera
  2. Va härligt med en nona. Kan man beställa dem?
    Man får hoppas att "små bortskämda flickor" någon gång förstår vilken kärlek den gamle ger.
    Ser trav från Solvalla men nu var det paus.
    Carin

    SvaraRadera
  3. Åh men du jag kan se henne framför mig..som vår reklam här hemma för tomatsås o pasta från Buitoni..ha ha Nonna du vet..lagar mat till hela släkten..mmmm himmel jag blir lycklig
    bara jag kommer hit..det är som om jag är lite i Italien då..du vet vi har varit så många gånger i ditt land..vi bodde några år på semestern hos en Italiensk familj som driver ett litet hotell på Adriatsidan men just Nonna i köket..underbar mat....mmm vi var dom enda svenskarna dom hade haft där och vi har besökt dem flera gånger..första gången var jag bara nitton..nu har vi varit hos dem hela familjen..jag har tre barn..alla är vuxna nu..men du vet Italien finns i hjärtat liksom..du så härligt att jag hittade dig..eller ja det var du egentligen som kom till mig en tisdag för ett tag sedan..sedan har jag tittat hit många gånger..och fler ska det bli..kram på dig från Anna

    SvaraRadera
  4. Riktig hemlagad mat. Finns det något bättre?
    Atans oxå, jag blev hungrig nu igen ju...
    sen sova...
    återkommer. är seg efter allergispruta idag.
    Kram Synne.

    SvaraRadera
  5. Åh det är precis som att du beskriver min kära farmor där hon stod i sitt kök i Österrike. Alltid ett förkläde på, nynnandes i allt skramlande. Mat lagad av kärlek... :)

    Hoppas allt är bra med dig!Kram

    SvaraRadera
  6. Precis sån var in farmor! :-) Det gör inte så mycket att de äldre skämmer bort barnbarnen, tror jag - bara inte föräldrarna också gör det! :-)

    Vilken supermysig restaurang du jobbar på!!!

    SvaraRadera
  7. Hej !!!!!
    Låter underbart !!!!!
    Jag har ingen sån i den här familjen....
    Tvärtom,så är nog jag matmamman i den här stan.....
    men skönt att höra att de faktiskt existerar.....!!!!!
    kan man hyra henne per timme nån gång ??!!!
    Ha det bra,
    Kram,
    Monica

    SvaraRadera
  8. Jag hade en sådan farmor, men hos henne var det mest smörgåsar och läsk. Vitt franskbröd tjockt med salt smör en skinka på det och dela en läsk med syrran. Detta var för ca 35 år sedan. :o))

    SvaraRadera
  9. Ja, det sista de där supernonnorna ger upp är oftast kastrullerna!
    Kram ☺

    SvaraRadera
  10. Lurigopalia, så du har en alldeles egen bestemor, hon verkar också vara i gång :) Jag förstår att du längtar efter henne... Kusinen börjar nog förstå att hennes mormor inte längre är lika pigg som hon en gång varit. Hon hjälper till ibland, när någon ber om det :)

    Carin, visst skulle det vara bra om de fanns på beställning?!Jag tror att hon förstår att hon inte längre kan ta mormor för givet...

    Anna, helt rätt! Hon är som hämtad ur en reklamfilm :) Vad kul att du hittar tillbaka till Italien varje gång du kommer hit till mig. Tack så mycket för dina snälla ord :)

    Synne, hihi, så du blev hungrig?! Det finns nog inget bättre än hemlagad mat, det har du rätt i!

    Cz, precis, mat lagad av kärlek!

    AnnaKK, faktiskt så tycker jag ockå om att bli bortskämd av henne :)

    Monica, men då är det ju du som är mästaren i köket :) Hon kan säkert ge en massa tips om du vill!

    Lo, :) fina minnen!

    SvaraRadera
  11. Segsliten, hihi, undra om vi också blir så?!

    SvaraRadera
  12. Åh, jag skulle också vilja ha en Nonna att gå hem till för lunch!

    SvaraRadera
  13. Anna of Sweden, jag har tur :)

    SvaraRadera
  14. Hej Vännen
    jag blir varm i hjärtat när jag läser hur du skriver om din "NONNA" jag har tyvärr varken mormor el farmor kvar här på jordelivet:( känns så tråkigt hade önskat att dom hade fått träffa mina fina barn.
    Krya på dig tjejen
    Många kramar Sari

    SvaraRadera
  15. Det låter som en härlig nonna! :) Hoppas att hon får njuta av livet och av sina barn och barnbarn med familj i många år framöver ännu!

    SvaraRadera
  16. Sari, jag förstår det :( Jag har morfar kvar där hemma i Sverige. Så det här får bli min extramormor! Tack så jättemycket.

    Laura, hon är riktigt härlig :)

    SvaraRadera