tisdag 27 januari 2009

Lite mer Paris

Nu mår jag bättre och kan ägna mig lite åt bloggandet. Jag har saknat bloggen men var alldeles för snål för att betala 10 euro som det kostade på vårat hotell för att surfa runt lite på internet.

Vi har varit i Paris fyra gånger tillsammans och den här gången ville vi bo på ett fint hotell. Vi hittade ett supererbjudande på Les Jardins du Marais och efter ha sett korten på deras hemsida så klippte vi till direkt.

Lobbyn var väldigt snygg med inredningsdetaljer från Stark och Swarovski.

Rummet var dock inte det bästa, litet, trist inrett och hade inget att göra med den snygga receptionen och restaurangen. Det verkar vara totalt omöjligt att få ett anständigt rum i Paris.

Hur som helst var läget bra, mitt i Marais kvarteret. Med karta och paraply gick jag ut på upptäcktsfärd på fredag morgon.
Det regnade och blåste men jag ville bara gå omkring och allt ser ju ut att vara så nära på kartan så jag traskade på. Det blev ett långt stopp vid Place des Vosges, ett stort, fint torg där konstgallerien ligger uppradade en efter en. Otroligt vackert!

Jag styrde mina steg mot den väldiga katedralen Notre-Dame. Så underbart mäktig och stor. Jag kunde inte låta bli att gå in. Det var gudstjänst på gång och det kändes lite underligt att gå omkring därinne medans prästen höll sin predikan. Så himla vackert!

Jag vet inte hur många steg jag tog den första dagen, det hade varit intressant att haft en stegräknare. När jag kom till hotellet var jag helt slut och jag däckade ihop på sängen.

Vi hade beställt bord på en fin fisk och skaldjursrestaurang i närheten av hotellet till klockan 21. Vi lyckades vakna en halvtimme efter den bokade tiden och efter dusch så var vi framme vid restaurangen vid 23. Inte illa men magen och sinnet var nöjda efter den här Plateau Royalen.
Nästa dag bestämde jag mig för ta tunnelbanan lite oftare. Jag tog mig mot Place du Chatelet och gick mot latin kvarteren i St-Germain. Jag bara älskar att gå omkring på smågatorna och njuta av atmosfären och lugnet.

Eftersom vädret var ganska behagligt så hade jag ingen som helst lust att gå in på något museum. Jag satte mig på Musèe du Louvre's innergård i solen med en baguette och bara myste.

Jag kunde inte låta bli att åka till Eiffeltornet, ta lite kort och strosa omkring i parken Champ de Mars.
På kvällen var vi inbjudna på firmamiddag vid Montparnasse. Väldigt trevlig kväll som avslutades vid Buddha Bar tillsammans med Francescos kollegor.
Vi sov länge på söndagen och tog tunnelbanan till Champs Elysèes. Det är så mycket roligare att turista när man är två!
Det blev en mindre sofistikerad lunch på ett kebabställe i Marais. Men huvudsaken är att vara tillsammans och vi hade det så mysigt så!

Gott var det men jag tror att det var kebaben som gjorde att jag blev dålig i magen. För under resan mot flygplatsen mådde jag mindre bra och i incheckningskön var det katastrof. Jag sprang ner mot toaletterna men det hände inget.
Medan vi satt och väntade på planet som såklart var försenat försökte jag igen och all kebab kom upp. Ingen direkt trevlig avslutning på den underbara resan men nu mår jag i alla fall bättre!