måndag 19 januari 2009

Beställa kaffe i Italien

Fikakulturen existerar inte i Italien på samma vis som vi är vana med i Sverige.

Här dricker man sin lilla espresso stående vid bardisken eller en cappuccino och brioche/croissant som frukost eller mellanmål.

Att dricka sin kaffe vid bardisken är betydligt billigare än att få den serverad vid bordet. Tänk på det när ni är i större städer.

Här kommer en lista över olika "kaffekoppar" .

  • Caffè espresso, om man beställer en kaffe är det en espresso får

  • Caffè ristretto, mindre, mer koncentrerad espresso.


  • Caffè macchiato caldo, espresso med en skvätt varm, skummad mjölk

  • Caffè macchiato freddo, espresso med en skvätt kall mjölk


  • Caffè lungo, espresso med större mängd vatten, lite "längre".


  • Caffè corretto,espresso med grappa eller annan alkohol som man gillar.


  • Caffè decaffeinato, espresso utan koffein.


  • Caffè d'orzo, kaffe gjort av korn.


  • Cappuccino, baserad på espresso och varm, skummad mjölk.


  • Latte macchiato, (caffelatte) baserad på varm mjölk, espresso och skummad mjölk på toppen.

En italienare skulle aldrig dricka en cappuccino eller en caffelatte efter maten.

"Man kan ju inte blanda det goda, salta man ätit med så mycket mjölk" brukar det låta när dom ser turister dricka sina cappuccino efter maten.

Tycker man om cappuccino så tycker jag att man får dricka det efter maten.

Även om italienarna tittar konstigt!

15 kommentarer:

  1. Hej. Så bra med kaffetips. Vi (familjen) ska eventuellt åka till Italien i påsk. Till Florens om jag får bestämma :o) Och min kära sambo gillar kaffe!!
    Må så gott!
    /Lo

    SvaraRadera
  2. Åh, va jag saknar en riktig fika ibland!! Det är mycket man inte kan blanda enligt italienarna ;o) Så mycket ideer så...

    SvaraRadera
  3. ha ha det där måste var alla kaffeälskares mecka, det var inte lite sorter...alltså något för mig som ÄLSKAR kaffe!!!
    Ha d bra Kram sari

    SvaraRadera
  4. Lo, det är ju inte alltid lätt att veta vad det är som erbjuds. Florens och Toscana är underbart på våren. Kom och hälsa på :)

    Pysen, mmm det gör jag med. Mycket ideer ja och så frågar dom varför man bara äter julskinka på julen :)

    Sari, och det finns mer!

    SvaraRadera
  5. Jag bara älskar Latte macchiato och det kan jag dricka när som helst. =)

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  6. Vero, mmm, det är gott. Jag brukar bara dricka det på morgonen :)

    SvaraRadera
  7. Kan man få både och så är det ju förträffligt.

    En dubbel espresso på stående fot med en sån där kaka (vad heter det nu igen, ofta med mandel i, som en skorpa liksom ??)och så vidare till vart man nu ska...

    ... eller en kopp svensk kaffe efter lunch och en massa babbel med en väninna...
    Det får gärna finnas plats för båda på en och samma dag... :)

    SvaraRadera
  8. Cz, menar du "Cantuccini"?!Ganska små, hårda och man brukar äta dom tillsammans med Vinsanto, ett sött vin.

    Visst är båda två lika bra!

    SvaraRadera
  9. Hej
    men Veronica,,,du skulle ju ta med dig kram awarden
    Kram sari

    SvaraRadera
  10. Det var kaffeutbildning i den högre skolan. Jo, jag hörde detta om cappuccino efter maten när jag var i Toscan..men jag älskar espresso!

    SvaraRadera
  11. Kul att du är med och tävlar inne hos mig.

    Lycka till och vi hörs igen. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  12. Jag är riktig kaffedrickare och inser just nu att jag inte druckit något ännu idag. Måste genast åtgärdas!
    Ofta tar jag en cappuccino när jag lämnat av barnen, annars blir det svenskt bryggkaffe hemma.
    Tack för dina skrivideer!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Min man och jag funderar på att flytta till Toscana om några år...efter att ha varit i Italien några gånger så är vi otroligt förälskade i landet...Kraam susanne

    SvaraRadera
  14. Sari, oj jg missade att jag skulle ta med mig kramen! En kram värmer alltid, tack :)

    Anneli, jag kan inte vara utan espresso. Det är min drog :)

    Vero, självklart är jag med och tävlar!

    Utlandsmamman, du är som jag! Fast jag har kommit ifrån det svenska bryggkaffet. Det var så lite så :)

    Susanne, kul att du tittade förbi :) Det är lätt att förälska sig i Toscana så jag förstår dig!

    SvaraRadera
  15. Det där kan ju vara bra att veta om jag kommer till Italien=)

    SvaraRadera