tisdag 20 januari 2009

Var på bio och såg

"Seven Pounds" med Will Smith i huvudrollen.

Jag vill inte berätta vad den handlar om. Det är så mycket roligare att se en film utan att ha läst recensioner eller handlingar.

Hur som helst är det en film som är värd att se. Den lämnade inte mig oberörd och många tårar fälldes under filmens gång.

Vi har ingen biograf här i Certaldo. Man måste ta bilen och en mil längre bort i Poggibonsi, där har man tre biografer.

"Seven Pounds" visades i en gammal biograf, Cinema Italia.

Jag gillar den för popcorndoften, biljetterna som redan är tryckta, den lilla entrén, dom sammetsdrapperande väggarna, dom murriga färgerna som går i grönt och brunt och den fem minuter långa pausen i mitten utav filmen.

En gammal biograf som verkligen doftar film i alla avseenden.

14 kommentarer:

  1. ja den där gamla biosalong känslan - härligt. Annat var det på bio i Indien, drag - inga fönster allt öppet och högljutt så att det inte räckte med ett par öronproppar.
    Jag får väl åka tillbaka till Kula Lumpor igen för där missade jag att både se och fota skyltarna men det är snart 15 år sedan jag var där.
    MB

    SvaraRadera
  2. Poggibonsi

    jag skrattar ihjäl mig. När jag och min man var på bröllopsresa i Toscana (vi reste med Tema Toscana), vi hyrde bil, och åkte förvirrat från flygplatsen i Bologna mot La Gavina utanför Siena. Vi skulle tillbringa en vecka på gården La Gavina. I bil under denna vecka insåg vi att alla vägar bär inte till Rom dom bär till Poggibons! Oj vad vi har skrattat åt alla Poggibonsi skyltar. Det skämt genom hela veckan. Kanske inte så kul såhär, men då var det fantastiskt roligt. Kram

    SvaraRadera
  3. Maria, hihi, tur att mn inte bor i Indien! Så du har också varit i Malaysia?! Jag längtar tillbaka, jättemycket!

    Cz, visst är det ett lustigt namn. Jag har också haft skrattattacker av Poggibonsi. Så himla roligt och udda namn pà en stad :)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att den är jätte bra. Will Smith har gjort så många bra filmer! Jakten på lycka är annan super bra film.

    Senaste filmen jag såg var P.S. I love you med Hilary Swank (som jag personligen tycker är helt fantastisk). Tjohej vad jag grät! Jag grät genom hela filmen. Jag såg den med min man i fredags och han åkte till Colorado i lördags så det kanske hängde ihop lite, jag vet inte. :)

    SvaraRadera
  5. Cz, det är samma regissör, italienaren Gabriele Muccino, som gjort den här filmen också. Kul sammanträffande med P.S I Love You, min syster har precis tittat på den och tyckte den var hur bra som helst. jag tror hon fortfarande gråter..

    Nu måste jag verkligen titta på den :)

    SvaraRadera
  6. Ja det var ju lustigt. Måste googla lite på regissören, då kanske det finns fler bra filmer... Italienare - SÅ KLART. :)

    SvaraRadera
  7. Härligt med grönska och värme som du har att bjuda på i din blogg!
    Jag såg i din pressentation av dig själv att du gillar böcker och att vi är med i samma boktävling, så om du är intresserad av fler boktips, då i pocket form, så kika gärna in hos Pockethexorna och kom gärna med egna pockettips.
    Ses!
    /sagt av Hexan själv

    SvaraRadera
  8. Det är viktigt med biokänsla. Själv tycker jag att pauserna blir för långa ibland, 5 minuter är ovanligt här. det känns liksom som om man blir avbruten, ibland är det rena rama stämningsdödaren.

    SvaraRadera
  9. Seven pounds var riktigt, riktigt bra. Och Will Smith är en av mina favoritskådisar. Han gör grymt bra ifrån sig.

    SvaraRadera
  10. Cz, det var därför bion var fullproppad av människor. Lite patriotiska :)

    Pockethexan, Tackar för ditt besök och kommentaren. Ska ta mig en titt inne hos dig. Böcker är ju det bästa som finns :)

    Segsliten, du har rätt i att det kan kännas som för långa avbrott men ibland gillar jag det :)

    Myra, han var hur bra som helst! Tackar så mycket för din kommentar :)

    SvaraRadera
  11. Åh, jag kan inte ens minnas när jag var på bio sist!

    SvaraRadera
  12. Pysen, har du ingen bio i närheten?

    SvaraRadera
  13. Toscana är underbar man längtar dit nu. fina bilder.

    SvaraRadera
  14. Rolle, tackar så mycket!

    SvaraRadera