torsdag 15 januari 2009

Inte så mycket ändring..

blev det i dag hos frisören. Det blev bara lite blonda slingor och om en månad, då mitt hår växt lite mer blir det ny frisyr. Och mer ljusa slingor!

Jag tycker om min frisör, hon är duktig, inte dyr, lyssnar och ger förslag och så behöver man inte boka någon tid mitt i veckorna.

På fredagar och lördagar är det tid som gäller och att färga eller slinga håret är "förbjudet".

Anledningen är alla italienska kvinnor som går till frisören för att få "la messa in piega".

Vilket betyder, få håret tvättat och fönat eller rullat så att det håller sig hela veckan ut. Det är ingen vanlig hårtorkning jag pratar om utan håret rullas på borsten, det dras och fönas mycket noggrant.

Det kostar lika mycket som att få håret klippt.

När jag kom ut därifrån var håret så mjukt och glansigt och det kändes som ett mirakel att mitt risiga, torra hår fått nytt liv.


Jag känner mig lite finare!

15 kommentarer:

  1. Så skönt med frisörbesök. Jag väntar alltid för länge med att boka tid så det känns alltid så skönt när man väl kommer dit. Ha det bra/Lis

    SvaraRadera
  2. Ja, visst känner man sig fin när man kommer därifrån! Jag skulle också behöva göra åt min risbuske... graviditeter gör tydligen inga mirakel för håret.. det blir bara värre och värre!! :o)

    SvaraRadera
  3. Hej, Italien intresserar mig. Jag tror jag följer din blogg. ;o)

    SvaraRadera
  4. Visst är det mysigt att gå till frisören här i Italien, bara det att sitta och lyssna på alla "signore" som pratar om livet i allmänhet och ibland grälar lite om tex. huruvida en rätt ska ha oregano i sig eller inte... och så det att minst två personer tar hand om dig! En som tvättar håret, ägarinnan som klipper och ibland en tredje som fönar och fixar efteråt. Fast jag brukar nästan känna mig för fin när jag går därifrån - så perfekt är inte min frisyr ens när jag går ut en lördagkväll!

    SvaraRadera
  5. Vad kul att unna sig lite lyx ibland - ett frisörbesök! Jag var ju också till frisören förra veckan och gjorde precis samma som dig - några ljusa slingor och så klippte jag upp håret lite. Jag är inte för stora förändringar då det kommer till mitt hår! :)

    Hur mycket kostar ett frisörbesök i Italien förresten? På ett snitt?

    Svarar på din kommentar också: Jo, jag säger jämt åt mig att jag ska stiga upp och sätta igång med det jag planerat, men det hjälper inte. Bättre om någon ANNAN säger åt mig, då skäms jag lite och får äntligen lite fart på mig! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Lis, jag är också sista minuten människa :)

    Pysen, :) det blir nog bättre sen!

    Lo, vad kul att du hittade hit! Välkommen :)

    Rebecka, haha, ja visst kan det vara så. Eller så snackar dom om en massa folk som bor i byn :)

    Laura, du har långt och jättefint hår! Jag skulle inte heller göra så mycket förändringar med sånt hår :) Klippning med föning kostar väl runt 30 euro. Om man klipper sig och slingor så bir det runt 60 euro.

    SvaraRadera
  7. Kul att du blev nöjd! "messa in piega" på svenska är ju "att lägga håret", vilket är fruktansvärt ute och uråldrigt. Jag kommer ihåg att jag fick göra det på tanterna när jag jobbade på ett ålderdomshem i tjugoårsåldern. Jag var helt ställd. Vaddå? Lägga håret? Det var ett jäkla sjå med rullar och läggningsvätska men till slut gick det. Här är det ju något som görs på alla och har ofta hört tjejer i tjugo - trettioårsåldern prata om att de ska till frisören för att lägga håret. En tjej (25 årsåldern) brukar till och med gå och lägga håret varje vecka. Hon gör det för att kunna gå ut på restaurang och diskon under helgen. Jag har alltid undrat hur hon får det att ligga hela helgen (cement??). Själv brukar jag vilja duscha om jag varit ute kvällen innan (gå ut på kvällen? vem orkar det?) men jag antar att hon duschar allt utom håret.

    SvaraRadera
  8. Haha, jag förstår inte heller hur dom klarar det.

    Mitt hår nu på morgonen är helt upp och ner och efter spray och annat som dom hade i håret igår vill jag bara tvätta det!
    Det blir absolut mössa på huvudet när jag nu när jag går ut :)

    Jag tror dom klarar duschen med en snygg duschmössa som skyddar håret :)

    SvaraRadera
  9. Jag tycker du är modig som går till frisören i Italien. Jag har en favoritfrisör hemma där mina föräldrar bor och passar på när jag är där. Sen blir jag ju ibland tvungen att gå och toppa de här såklart. Men för det första är det svårt att förklara hur man vill ha det på italienska och för det andra har jag riktigt svenskt hår med tunna hårstrån - och det är inte alla som klarar av att klippa det här har jag märkt...

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  10. Utlandsmamman, jag har ju bott här så pass länge så jag är van :) Kanske har tur att jag inte har "riktigt" svenskt hår. Med alla slingor och blekningar har det blivit tunnare annars är jag född med typ "hästtagel" till hår :)

    SvaraRadera
  11. Åh, tack så mycket! :) 30 euro, då är det väl nästan lika mycket som i Sverige och Finland, kanske lite billigare! Här i Turkiet är frisörbesök fortfarande väldigt billigt och det är många tjejer som besöker frisören flera gånger i veckan bara för att föna det! Föning kostar ungefär 2 euro, så det är verkligen billigt. :) Klippning, färgning och föning brukar kosta 20-30 euro, så det är också billigt om man jämför med Norden! Jag betalade ju totalt 25 euro för hela kalaset förra veckan. :) Plus att man får höra det senaste skvallret från hela kvarteret på samma gång. ;)

    Jaså, alla skyddshelgon har egna "namnsdagar", det var intressant! Har du något eget skyddshelgon?

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Laura, oj 2 euro är ju ingenting. Då kan jag förstå att dom går flera gånger i veckan :)

    Angående skyddshelgon så heter jag både Maria och Veronica så det tror jag nog :)

    SvaraRadera
  13. Oj, nu blev jag påmind om att jag måste gå till frisören jag också.
    Verkligen MÅSTE.

    Förresten, inget bildbevis på resultatet? :)

    SvaraRadera
  14. Anna, nej det får bli nästa gång, när det blir mer ändringar :)

    SvaraRadera