torsdag 29 januari 2009

Så här gick det igår.

Jag hann naturligtvis inte städa så mycket som jag hade velat städa. Svärmors ögon är typ röntgenstrålar som svävar över varenda fläck i lägenheten.

Det värsta är små saker som man aldrig tänker på.

Tex vårat stora element som sitter här i köket/vardagsrummet. Dammet har på något vis lyckats lägga sig i alla springor och tillsammans med matlagningsfettet är det svårt att ta bort. Jag borde ta en stol och en trasa. Kravla mig upp och städa bort det. Men vem har lust att damma element?

En annan grej är duschen. Det är mycket kalk i vattnet här och vi har duschkabin med släta glasdörrar. De håller sig rena om man torkar bort vattnet efter varje dusch och det brukar vi göra. Det värsta är listerna runt glasen. Där man inte torkar bort och där det tunga vattnet stannar och det bildas lagringar. Som är hur svåra som helst att få bort. Omöjligt!

Men middagen gick bra. Svärfar hade köpt med sig mat. Plus att han tog med sig sitt experiment som han gjort efter jobbet. En kycklinggryta med kronärtskocka, lök och zucchini. Mycket gott!

Det enda vi behövde göra var ris. För Svärmor kände sig inte bra i magen och ris in bianco (ris med olja/smör och parmesan) är det man äter när någon är dålig i magen här i Italien.

Jag hade redan börjat koka riset innan dom kom. Och gjorde som jag brukar göra. Mäter upp vatten, ris och så får det koka under lock. När det börjar bli klart låter jag Svärmor provsmaka och hon upptäcker genast att det finns ju inget vatten kvar i riset.
Nej, det är ju nästan klart förklarar jag.
Så gör man bara när man lagar risotto, när man bara kokar ris så gör man som med pasta. Häller av vattnet som blir över, blir svaret.

Yes, där fick jag för det. Jag kan inte ens koka ris!

Men matchen gick bra. Fiorentina vann!

17 kommentarer:

  1. hjälp...en svärmor med röntkenblick...lite scary...tur att svärfar hade med sig maten ;) Ja, det är inte alltid lätt att hålla sig i nivå med svärmor...Men du menar inte att hon har koll på elementen??!! Hjälpes jord...jag kände direkt att jag tittade ner på mitt under köksfönstret....mama mia....Du skit i elementet och kom in till mig på solsemester istället :)

    SvaraRadera
  2. kan inte sluta guppa i stolen - så roligt! Skönt att du kan ta det med ett garv - hoppas jag... ? Det där är verkligen inte lätt! Gulligt av svärfar - har ALDRIG hänt hos mig och skulle AAAALDRIG hända hos mig! Kan du inte servera lite nudlar (alltså såna där färdigpaketerade för en person) någon gång, gärna lite överkokta och låtsas vara kreativ.... Undrar vad svärmor skulle säga.

    SvaraRadera
  3. Anneli, jo du! Blicken gick från golv till tak, längs med väggar och möbler :)

    Cz, haha, underbar idè. Nudlar, det ska jag nog bjuda på nästa gång :) Visst tar jag det med ett skratt, vet att hon är lite besserwissig men bryr mig inte :)

    SvaraRadera
  4. Satt just och tittade på Sveriges match mot Mexico som Sv. vann med 1-0 och så slår jag på datorn och ser din kom. hos mig och så handlar ditt inlägg också om fotboll, dubbel kul!

    Hoppas nu att du har möjlighet att få tag på de andra pocketarna (i lila) som jag föreslog, för de är verkligen läsvärda.

    Om det kan vara till någon tröst så har jag en liknande svärmor, fast min är ännu värre, hon förstår sig inte på fotboll..........

    SvaraRadera
  5. Hej och välkommen in till vår blogg. Du är ju en riktig svensk-italienare. Här kommer jag/vi hitta massor av tips.

    Bästa utflyktsmålet i Toscana t.ex.? Vi har planer på att köra nedåt ett par gånger under våren och bo över. Gäster som kommer vill gärna dit!

    Jag skall leta vidare på din blogg nu!

    Nina, Hjalar och Selma

    SvaraRadera
  6. Pockethexan, haha, vilket sammanträffande! Med fotbollen alltså och svärmor :)

    Nina, Hjalar och Selma, vad kul att ni hittade hit! Jag hjälper gärna till med tips och annat skoj om ni tänker er en semsster resa till Toscana!

    SvaraRadera
  7. Ujja, va glad jag är att svärmor inte kommer hit så ofta.. Tyvärr lär det ju bli väldigt mycket mer av den varan och säkert en eller annan konflikt om hur man gör ditten eller datten om några månader...

    SvaraRadera
  8. Pysen, jag kan tänka mig att hon kommer på besök lite oftare när lillkillen kommer :) Det är bara till att stå ut! Jag är själv lite skrajsen för hur mycket dom kommer lägga sig i, hjälp :)

    SvaraRadera
  9. Det där med att koka ris är lite lustigt. Jag kommer i håg första gången jag såg en italienare koka ris, jag trodde inte mina ögon! Men alla har vi våra egna sätt, och italienare tycker ofta att vårt ris är alldeles för klibbigt. Har också hört italienare klaga på restaurang i Sverige. De serverade nämligen risotto som om det vore potatis, d.v.s tillsammans med kött. De skrattade så de höll på att dö, och tyckte svenskar var urkonstiga.
    Kram ☺

    SvaraRadera
  10. Segsliten, det är tur att vi är olika :) Fast jag har nog blivit tillräckligt italienskk så jag skulle nog inte heller äta risotto till kött, hehe!

    SvaraRadera
  11. Inget stort brölopp. Han vill inte ha ett sådant, det är därför det tar tid.

    SvaraRadera
  12. Hej igen, det blev ju lite fel där. Lämnade ju aldrig vår bloggis. Så yr kan man bli efter 2 veckor hemma med sjuka barn.

    Jag återkommer med frågor om våra kommande resor. Tack på förhand!

    SvaraRadera
  13. Inne och kikar i din blogg.

    Är dina svärföräldrar från Italien?

    Vicki

    SvaraRadera
  14. Hoppsan. Jobbigt att känna pressen med städandet. Och riset, jag skrattar. Det var i alla fall tur att svärfar tog med grytan så att du inte hade behövt kämpa med den. Ha det bra/Lis

    SvaraRadera
  15. Segsliten, skönt med litet bröllop :)

    Hjalmar & Selma, hoppas att ni alla mår bättre nu! Bra då kan jag komma in och hälsa på hos er :)

    Vicki, jag bor i Italien med italiensk pojkvän. Så dom är italienska, ja :) Tackar för titten!

    Lis, det kanske är jag som förstorar upp det hela. Prestationsångest :) Min Svärfar är bäst! Han lagar alltid mat :)

    SvaraRadera
  16. Haha vad roligt, i Sverige skulle folk tycka att du var konstig om du hällde av vattnet från riset! Tänk vad olika det kan vara.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  17. Kul! Precis som min spanska svärmor. Hon kokar oxå som pasta, alltid överkokt! Och städning, varje gång hon var hemma hos oss, städade hon...ja, hon tvättade, diskade, plockade iordning. Det var ingen mening att klaga...

    Konstigt att så "normala" saker är så annorlunda (Sverige mot medelhavsländer)...

    Är ni inte gifta? Är det ok att ni bor ihop?
    Vi får fortfarande inte sova ihop hemma hos dem, efter tio år tillsammans och trots att vi bor / bodde ihop!

    SvaraRadera