onsdag 28 januari 2009

Fotboll och middag

Mat och att äta är något som är väldigt viktigt här i Italien.

Oftast när man ska träffas med kompisar eller familjen så görs det i samband med mat.

Om det är någon man inte sett på länge så kan det låta "Det var länge sen, vi kan väl gå ut och käka en pizza tillsammans" . Eller så samlar man ihop alla kompisar och åker på utflykt till ett ställe, för att äta. Allihopa tillsammans.

Jag bestämde träff med Svärmor idag. Ville träffa henne för att få lite hjälp med mitt C.V. "Ja, vad bra. Då kan du ju komma till mig på lunch".

Nu ringde Francesco och sa att Svärföräldrarna kommer hit på middag.

För det är fotboll ikväll.

Fiorentina spelar och vi har Sky. Tv-kanalerna där dom visar alla matcher. Så nu blir det till att städa.

Och bädda sängen, vilket jag aldrig gör!

14 kommentarer:

  1. Visst är det skönt att få vara för sig själv emellanåt, men jag älskar ju att ha folk omkring mig cokså.

    Här är det också middagsgäster hit och dit, men som sagt, det värsta är när de ska komma till oss... då MÅSTE man ju städa undan först. *flin*

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. haha, som tur är kommer svärföräldrarna nästan aldrig hit, och speciellt inte för att äta (de litar väl inte på matlagningskonsterna i det här huset ;o)
    Visst städar man innan kompisar kommer på middag också, men det känns inte lika viktigt att det verkligen är kliniskt rent precis överallt då :o)

    SvaraRadera
  3. Vi bor i en parvilla och vid viktiga fotbollsmatcher samlas grannarnas släkt inne hos dem och tittar och skriker. Vi håller lätt reda på matchens ställning med ledning av deras utrop!

    Som tur är väsnas de inte så mycket i övrigt :)

    SvaraRadera
  4. Lycka till med städningen och CV:t!

    SvaraRadera
  5. Men är det inte lite så här oxå? I Sverige menar jag.. Eller det kanske bara är jag =)
    När jag går på stan med kompisar så spenderas den mesta tiden på ett fik..

    Hoppas ni hade trevlig i varje fall.

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  6. Paris, ååå Paris. vackert är där och så romantiskt. Jag har varit där med familjen när jag själv var barn.
    Snygga kort och du har trixa lite med dem ser jag. had eman fått önska skulle man villja se alla bilder i härligt strålande mrgon ljus.

    Tråkigt det där med magen - man blir så slut och det är så jobbit när man måste resa.
    Jo, nog är det så det där med att man smalas med/runt mat - jag måste nog var född i Italien.
    När vi fjällvandrare bar vi med oss pannkakssmet, cholkadfondu och en after eghnt till varje kväll.

    Kul att du har en så bra relation till dina svärföräldrar.
    MB

    SvaraRadera
  7. Det där är något jag verkligen saknar. Britterna är inte alls sällskapliga på det viset.
    Eller sällskapliga är de, så det räcker och blir över, men de har ju ingen matkultur så det blir sällan eller aldrig så att man umgås över en bit mat. Här är det öl på puben som gäller istället.

    Jag äter hellre... :)

    SvaraRadera
  8. I min familj är det mycket mat som styr umgänget, men även fotboll faktiskt. Först när min man spelade flera gånger i veckan, och när inte han spelade var det någon match på tv som vi inte fick missa. Nu är det smågrabbarna, just i denna stund spelar dem fotboll (med små mjuka bollar) ovanför mitt huvud. (Jag sitter under trappen vid mitt "nya" skrivbord (jätte gammalt som jag fick av pappa när det var på väg till soptippen). Det smäller som bara den och dem gormar och gastar. Det är min lott helt enkelt. :) Visst gillar jag bollspel av alla de slag, men ibland blir det kanske lite väl mycket... 5-åringen tittar inte ens på tecknat längre, nu är det fotboll som gäller.

    SvaraRadera
  9. Grattis! Med en så FABULOUS blogg som din så kunde ju inte den här utmärkelsen utebli! Tack för att du skickade den vidare till mig!!!! Jag fick den två gånger, samtidigt! Bättre start på dagen kan man leta efter. Känner mig verkligen sporrad att fortsätta dela med mig.
    Kram ☺
    Ps. Hann du städa efter lunchen med svärmor?

    SvaraRadera
  10. Nej, här i Turkiet är avloppsrören ofta lite smalare än i Norden, så man får vara försiktig med hur mycket papper man spolar ner. Och jag är som sagt storbrukare av toapappper... :P Men nu har jag lärt mig min läxa!

    Det är samma sak här med, får man gäster, även om det bara är någon som tittar in tio minuter så ska det bullas upp ordentligt!

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Ska vi möts på stan och ta en fika?
    Så säger man ju här...
    Tror mat och gemenskap är viktigt generelt.
    Det hör på nått vis till när man träffas...

    Hoppas det gick bra i matchen....
    Vad åt ni?
    Kramen Synne.

    SvaraRadera
  12. Hejsan!
    Här har du en till utlands svensk.
    Ha ha skratta gott att du var tvungen att bädda sängen. Här har du en till som så gott som aldrig bäddar sängen.
    Jag tror det är väldigt svenskt det här med att man måste städa och det ska vara rent och fint.
    Amerikanarna bryr sig inte precis, vilket är skönt.
    Hoppas mat, sällskap och matchen var bra.
    Kram bodil.

    SvaraRadera
  13. Ja, Siena är överlägsna. Ett av de bästa lagen i Europa ju! :) Är det Fiorentina som gäller i fotboll eller? :)

    SvaraRadera
  14. Vero, tycker om både och jag med :)

    Pysen, haha, vadå jag tror att du lagar ypperligt god mat :)

    Utlandsmamman, vilken tur! Här gick det lugnt till igår :)

    Rebecca, tackar så mycket!

    Ingela la la, jo visst träffas man för att fika och så i Sverige. Här är maten nästan något heligt.

    Maria, det är sååå kul att trixa med korten! Tyvärr var det inget strålande solsken i Paris. Haha, du kanske har ett italienskt förflutet :)

    Myra, precis där har du det! Att det saknas en riktig matkultur i vissa länder.

    Cz, vad kul att pojkarna börjar bli så pass intresserade av fotboll. Hihi :)

    Segsliten, vad kul! Den är du värd tjejen :) Keep going strong!

    Pakkaramu, Thanks :)

    Laura, hihi :)

    Synne, det är sant. Visst hör det ihop!

    Bodil, Trevligt att du hittade hit! Ja, det kanske är lite svenskt att städa och ha det allmänt rent när någon kommer på besök.

    Nina, självklart är det Fiorentina som gäller! Och dom vann ju igår :)

    SvaraRadera