fredag 19 december 2008

Min lilla julgran

Igår var jag iväg till Ikea och hade egentligen tänkt köpa en riktigt julgran. Men dom var slut.

Lika bra var väl det för vi har inte mycket plats i vår lilla lägenhet. Det får bli den lilla plastgranen i år igen!

istället blev det glitter, lite julgranspynt och en julskinka. Jag har aldrig gjort en julskinka i hela mitt liv men nån gång ska vara den första. Den här lilla skinkan var färdigkokt jag antar att man bara behöver ställa in den i ugnen.


Det här är resultatet av julgranen.


11 kommentarer:

  1. Fin gran! Jag köpte en julskinka på IKEA ett år och med den behövde man inte göra någonting förutom att tina den och skära den i skivor. Hade de 15% rabatt på Ikea hos er också?

    SvaraRadera
  2. Åh så fint! Det blir nog ingen gran här i år.. sambon har fortfarande inte burit ner den från sin sommarförvaring.. Snart inte lönt längre...
    Julskinkan behöver du nog bara griljera skulle jag tro... Här får man inte tag på någon.. först hade jag tänkt att göra en själv, Peppes kusin är slaktare, så jag hade ju kunnat få en bit skuren precis som det ska vara, men sen tänkte jag att det är alldeles för bökigt och så blir det säkert ändå bara jag som äter av den...

    SvaraRadera
  3. Nej, ingen 15 % rabatt vad jag såg. Det var 50% på alla julpynt. Så man behöver inte ens värma skinkan?! Hur smakade den?!

    SvaraRadera
  4. Pysen, Tack, tråkigt att du inte hinner fixa eran gran men som du säger så är det ju snart jul! Du har iallafall lussebullarna du kan trösta dig med :) Perfekt att ha en slaktare i familjen!

    SvaraRadera
  5. Så fin din gran är. Vi skall ställa upp granen och klä den på tisdag är det tänkt. Vi får se om vi väntar tills dess.

    Ja, Tippex kan göra under. Hahaha... tänk alla gånger man skrivit fel bara.

    Ha det gott och trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Fin gran! Du behöver bara röra ihop ägg och senap, pensla på det..sikta över ströbröd. Sen in i med den tills den får lite färg! Kram

    SvaraRadera
  7. Vero, dagen före julafton är ju den "riktiga" dagen för att klä julgranen! Men jag hade verkligen ingen julstämning här hemma så jag kunde inte hålla mig :)

    Gullan, tack mamma! Då ska jag göra så :) Kram

    SvaraRadera
  8. Finfint - kul med bocken i toppen :)

    Jag har köpt skinka på IKEA ett par gånger. Den brukar vara infryst MED griljering på så jag har mest försökt snygga till griljeringen. Det är ju gott att äta den ljummen, annars behöver den inte in i ugnen. Kommer ihåg att min var jättegod ett år för att nästa gång vara väldigt vattning. Men en julskinka är ju ändå en jukskinka - eller hur :)
    Jag tog med mig en från Sverige som jag ska griljera på lördag tänkte jag. Vågade inte chansa på IKEA eftersom senste året jag ville köpa så fanns det inte.
    HA en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Såg ditt svar på min fråga just. Ja, precis. Jag har en kompis som bor utanför Florens. Hon har bott i Italien i många år nu. De har just blivit med hund igen så det var lilla Petronella du såg! :)

    SvaraRadera
  10. Utlandsmamman, en variant på den klassiska stjärnan :) Du har rätt i att en julskinka är alltid en julskinka! Tack för tipset.

    Fundera grönt, nu har hon ett namn också, Petronella :) Hon var så liten och söt!!

    SvaraRadera
  11. En söt liten gran.
    Här kommer den upp den .

    Glöm inte att röra ihop grilljeringen bara.
    Googla på receptet.
    Ägg, senap och ströbröd ska det vara. Men kolla för säkerhetsskul.

    Nu ska jag äta middag. Så jobba. Så kikar jag på en dvd med Gilmore Girls.
    Ha en fin fredag.
    Kramen Synne.

    SvaraRadera