onsdag 10 december 2008

Marknadsliv

Varje onsdag i min lilla kommun, Certaldo, stängs en stor gata av från all trafik för att ge plats åt markanden.

Varje onsdag plockas kläder, skor, tyger, mattor, blommor, väskor, skärp, smycken och mat fram i dom olika marknadsstånden.

Varje onsdag står fyndmedvetna kvinnor och gräver bland 5 euros högen av tröjor och koftor.

Varje onsdag kan man köpa helgrillade kycklingar som inte finns att köpa i en enda affär i Certaldo.

Varje onsdag vid lunchtid plockas allt in igen. För att nästa dag åka vidare til en annan kommun.

6 kommentarer:

  1. Italien i ett nötskal!
    Ha en riktigt härlig dag!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  2. hehe, tack det samma Segsliten! Kram

    SvaraRadera
  3. Så ser det ut i min by med - varje onsdag! Fast vår är en pyttemarknad på ett pyttetorg framför vårt hus.
    Idag var det pga snön bara ETT marknadsstånd mot normalt 6-7 st.
    Så här brukar det se ut: http://utlandsmamman.blogspot.com/2008/04/markand-p-piazzan.html

    Ha de'

    SvaraRadera
  4. Här är det samma visa fast på lördagar :o)

    SvaraRadera
  5. Det är så trevligt att läsa dessa små inlägg, och drömma sig bort till Italien - hur hamnade du där från början och vad håller dig kvar, man?
    Jag tycker om riktiga marknader, där dom säljer mat, kött, kläder, inte "tivoli marknader", men gedigna Loppis marknader älskar jag.

    Min favorit Loppis är i Lund, varje lördag på sommaren och det är också längst en gata si så där 100- 150 privatpersoner som bara vill bli av med sina saker. Det är värt att åka från Halmstad till Lund, trots 16 mil enkel väg.
    MB
    Ps Saknar din adress.

    SvaraRadera
  6. Utlandsmamman, såg ditt kort. Väldigt lite, söt marknad!

    Pysen, :) visst är det skoj ändå?!

    Maria, tack du är för snäll :). snart kommer inlägg om varför jag är här. Lite kort så åkte jag hit för att jobba med hästar, blev kär och nu är jag här i Toscana!

    SvaraRadera