måndag 29 december 2008

Bygga berg

I går var jag och handlade på den enda stora mataffären COOP.

Ja, även fast Certaldo är en kommun med nästan 16 000 invånare finns det bara en "riktig" supermarket med kundvagnar, större sortiment och lägre priser.

Vanligtvis så bygger man berg av varor när man kommer fram till kassan. Det är inget jag tänker på numera men i början blev jag lite förvånad av denna oordning som dessutom gör att det tar längre tid framme vid kassan. För den som sitter där måste lyfta, stoppa bandet, leta streckkod på allt som ligger där huller om buller.

Jag är också en perfekt bergsbyggare nuförtiden. Jag försöker ibland att lägga upp alla varor rakt, noggrant och med streckkoden nedåt.

Men det går inte.

Dom måste lyfta och titta efter streckkoden ändå.

Då spelar det ju liksom ingen roll.

7 kommentarer:

  1. Syrran, det spelar liksom ingen roll. Dom är nog så vana med att alla bara slänger upp allt!

    Saknar dig! Love You, puss

    SvaraRadera
  2. haha, mig tittade de väldigt konstigt på när jag gjorde som en duktig svensk så nu bygger jag också berg :o) De får väl skylla sig själva då..

    SvaraRadera
  3. Tänk om vi duktiga svenskar gjorde så, vad de skulle bli sura. Jag handlar mest där man har den förmånen att scanna in sina varor själv och packa dem direkt som man vill ha dem. Den förmånen aktar jag mig väldigt noga för att missbruka. Skulle ta väldigt illa upp om jag missat att scanna och sedan bli kontrollerad. Det skulle jag aldrig komma över, vad jag skulle skämmas.
    Gott Nytt År
    Jag gillar att läsa din blogg

    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Lillsyrran, det spelar ingen roll :) Saknar dig också, jättemycket!!

    Pysen, haha man kan ju inte göra så mycket annat än försöka!

    Kerstin, jag tackar och niger :) Dom har faktiskt sådana självscanners här också. Men det känns inte som att jag behöver det. Jag förstår att man blir lite rädd om man verkligen scannat allt. Ibland kan jag känna så fast jag bara går ut ur en affär och är rädd att det ska pipa i larmet :)
    Gott Nytt År!!

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Här finns det inga butiker med självscanning.
    Måste hela vägen till Karlstad då.
    Men det spelar ingen roll.

    Vi är i ett sjukt tillstånd här hemma. Maken har öroninflammation, och jag tror influensan gör sig påmind här med.
    Inget vidare.
    Men det går väl över.
    Kramen på dig.
    Synne.

    SvaraRadera
  6. jag har också slutat! dessutom använder jag självscanner för jag har alltid så bråttom och då är det perfekt!
    Däremot tycker jag att det är jobbigt att handla i Sverige nuförtiden eftersom man man ju ska lägga allt med koden nedåt och eftersom jag tydligen börjar bli lite italiensk efter all år här så blir jag lite småförbannad att jag tvingas till ngt! Totalt limbo

    SvaraRadera
  7. Ilva, förlåt för sent svar. Har haft lite dålig koll :)
    haha, jag förstår precis vad du menar med att handla i Sverige. Mamma skämdes över mig och min syster när vi var och handlade tillsammans för att vi var så högljudda :)

    SvaraRadera