söndag 8 mars 2009

Kvinnodagen, mimosa och striptease

8:e mars och visst är det den internationella kvinnodagen i Italien också. "Festa della donna" kallar man dagen i folkmun.

Jag har inget minne av att det hände något speciellt den här dagen i Sverige. I Italien däremot händer det grejer.

Restauranger och uteställen lockar med speciella "menyer", musik och lättklädda, muskulösa män. Lokalerna fylls av kvinnor i alla åldrar som ser sin chans att få en kul, annorlunda kväll ute med väninnorna. Det råder kaotisk stämning överallt och om man är ute efter en romantisk parmiddag bör man leta noggrant eller gå ut en annan dag!

Symbolen för kvinnodagen här i Italien är den gula mimosan. Den ges som en gåva till kvinnorna precis överallt, i affärer, i barer, restauranger och på gatan följt av ett "auguri", grattis!

Passar på att dela med mig av denna tradition och delar med glädje ut den färgglada blomman till alla kvinnor runt om i världen!
Kram på er!

19 kommentarer:

  1. hehe, jag minns när jag och Peppe nyligen hade flyttat ihop, då blev nästan en av hans polare sur för att jag inte skulle ut, han ville att han och Peppe skulle ha en trevlig hemmakväll med tv-spel och öl när brudarna ändå var ute och roade sig på egen hand, men tji fick han ;o)
    Jag har precis fått en stor bukett med mimosa här.. får väl försöka ta nån fin bild på den

    SvaraRadera
  2. En sån fin tradition. Och tack för den fina gesten ; bilden. Så bör det vara här i Sverige ochså. Jag vet att det är en massa på gång i dag inne i Stockholm. Men jag skulle vilja att det var lite mer festligt.
    Själv kommer jag vara hemma och ta det lungt.
    Kram/Lo

    SvaraRadera
  3. Jättefin tradition, här händer det ingenting annorlunda, men det nämns på nyheterna i alla fall. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Första året blev jag lätt chockad när jag fick en en massa mimosa och kram och kindpussar av chefen. Jag viste ingenting om detta. Det är en fin tradition tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Det låter ju som att det är roligare att fira kvinnodagen i Italien än här i Sverige i varje fall =)
    Ha en bra dag och Grattis!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  6. Å va kul att få höra vad man gör i andra länder! För här känns det som att hälften av alla man frågar inte ens vet att det är våran dag i dag (frågade 17 årige svärdottern om hon visste men nej, så där fick sonen! gå in o förklara vad det var för dag idag, jag har gjort rätt där iallafall när han vet!).

    Stor kram till alla tjejer på våran egen dag!
    o en liten till er killar som tröst, för ni har ju faktiskt inte någon egen dag/
    från Hexan själv

    SvaraRadera
  7. Ja, va härligt med mimosan. Kommer ihåg när jag var i Rom den här tiden (bröllopsresa) och vi kunde köpa mimosa överallt! Vilket minne!

    SvaraRadera
  8. Hej !!!!!!
    Härligt,härligt....att du skriver om alla traditioner.....har länkat från min sida hit.......tja,när du ändå hade skrivit så bra, menar jag........efter 18...snart 19 år här har jag blurrat in i min egen svensk-italienska värld...hi,hi.....
    Kram på dig o vad kul att jag ger lite inspiration....
    Monica

    SvaraRadera
  9. Hejsan, hittade dig hos Monica, jag skulle verkligen vilja vara hos dig nu och uppleva denna dagen, ha det så härligt, KRAM

    SvaraRadera
  10. Vilken fin tradition med Mimosan, det var något nytt! Här så har de också delat ut rosor på gatorna, men eftersom jag har varit inne hela dagen så får jag gå blomfri.. :P Har du fått någon blomma idag? :)
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Jag tror att jag kommer till dig och firar kvinnodagen , det där låter ju hur kul som helst:)
    Jag har vart hos mor o far i helgen. Bara slappat och tagit d lugnt,,,tur var ju det nu är två av mina juveler sjuk IGEN:(
    så man måste vara utvilad...
    Hoppas att du mår bra vännen
    Kram Sari
    ps awarden tar jag med mig
    Tusen tack
    Och du Veronica är SÅÅÅ värd den

    SvaraRadera
  12. Pysen, hihi, så roligt :)

    Lo, det var det minsta jag kunde göra!

    Jeanette, javisst är det!

    Lurigopalia, hihi, jag fick också en liten chock första året :)

    Ingela, tack det samma :)

    Pockethexan, jag har också för mig att jag knappt hade en aning om kvinnodagen, tyvärr..

    Cajsa, och den luktar så himla gott :) Härligt minne!

    Monica, vad du är rolig och gullig :)

    Viola, tackar så mycket för titten och kommentaren :)

    Laura, oj, rosor så fint! Japp jag fick en mimosa på "baren" där jag käkar frukost :)

    Sari, hihi, detär bara att komma, vi får ta det nästa år. Hoppas dina juveler kryar på sig! Det gör du helt rätt i, den awarden är du värd :) Tack snälla, rara du!

    SvaraRadera
  13. Tack för mimosan! Den minns jag så från min barndom, när den ofta var "utfyllnad" i buketter. Fascinerades av de där gula bollarn. Växer den "vilt" hos dig?
    Kvinnodagen gick väl rätt spårlöst förbi, förutom att det var rätt många män i blomsteraffären. Kanske köpte de blommor till "kvinnan i sitt liv"........fast en köpte förstås två buketter hmmm.......

    SvaraRadera
  14. En vacker bild. Kan känna doften hela vägen hit.
    grattis i efterskott.
    Kram Synne.

    SvaraRadera
  15. Anette, det var så lite så! Ja här finns det mimosaträd lite överallt. Hmm, två?! Ska vi säga att det var till mamman...

    Synne, den doftar underbart och mycket!

    SvaraRadera
  16. Jag har nog aldrig firat kvinnodagen, annat än att vi pratade om det när jag pluggade ryska i gymnasiet. Det är en mycket större fest i öst än hos oss vad jag förstår.

    SvaraRadera
  17. Vad härligt! DET borde Sverige ta efter.
    Men åh, vad jag saknar Portugal när jag
    ser mimosan!!!

    SvaraRadera
  18. Pumita, jag har inte heller direkt firat :)

    Anna, jag kan tänka mig det!

    SvaraRadera
  19. Flera gånger har jag varit på föreläsningar och lite smått och gått i stadhuset.
    I år inget..... konstigt.
    Men önskar det hade varit FEST för alla kvinnor!
    Du är en lyckost!!!!!

    SvaraRadera