tisdag 10 mars 2009

Det börjar likna vår

Det blir svårare att vara inne nu när regnet äntligen avtagit och solen börjat skina. Jag blir liksom full av energi och vill vara utomhus.

Och ut ska jag om inte annat för att betala räkningar... Vi har en gasräkning på över 400 euro. Det är vad vi förbrukat än så länge under vintermånaderna i värme och varmvatten. Och vi bor i en liten lägenhet, 50 kvadratmeter.

Då ska ni veta att elementen inte står på hela dagarna. Här har vi en av anledningarna till att italienska hem kan kännas kalla. För man reglerar värmen genom en termostat där man knappar in önskat antal grader och vi brukar hålla den på 18-20 grader när vi är hemma. När man går ut sänker man graderna.

Jag har en väldig kontroll över graderna och är noga med att titta efter att termostaten inte står för högt. Jag vill inte få några överraskningar hem i brevlådan!

Men elementen får vila till nästa vinter. För nu är det vår och solen strålar!

6 kommentarer:

  1. Ja, det är helt otroligt så dyrt det är.. Fast många har ju inte ens något uppvärmningssytem i sina hem utan använder sig av såna där grunkagrejjer med gasoltuber... Jag är SÅ glad för att vi har vedspis, det ger en skön värme!

    SvaraRadera
  2. Här har vi centralvärme som tur är.
    Hyresvärden har så det går från hans hus till vårt och vi betalar ström och uppvärmning i hyran. Det är skönt.

    Hoppas det gick bra att gå ut i solen....
    Här är det snorhalt och inte så kul att gå ut alls.
    Men vi får väl vår vi med snart.
    Kram på dig.
    Synne.

    SvaraRadera
  3. Jag knappar jag med... Grader upp och grader ner... Som tur är får vi räkningar utspritt under vintermånaderna. Totalkostnaden för en vinter (speciellt för denna ovanligt kalla vinter) har jag inte vågat slå ihop :)
    Det är skönt när solen nu skiner in genom fönstren och värmer upp lite!

    SvaraRadera
  4. Pysen, nu vart jag väldigt avundsjuk på din vedspis :) Vill också ha det!!

    Synne, det är tur annars hade det varit väldigt kallt i hemmen om det funkat på samma vis som här! Våren kommer snart, jag känner det på mig :)

    Utlandsmamman, inte jag heller. Det här var för de första två månaderna... Nu är det bara att vänta och se :)

    SvaraRadera
  5. Jag är inte så avundsjuk på kalla vintrar, men däremot på vår i Toscana! *Suckar längtansfullt*

    Här sken solen en liten stund idag, men det var när jag jobbade så jag hann inte gå ut och få känna solen i mitt ansikte.

    Njut lite åt oss blekfisar häruppe också! :)

    SvaraRadera