lördag 31 oktober 2009

Verklighet?!

Sådär. Då har jag återlämnat den vita "pingvinjackan", sista dagen på hotellet är avklarad.

Det snurrar många historier på hotellet om äldre män med yngre, vackra, lyxprostituerade kvinnor.
De dyker upp titt som tätt.
Ofta "sistaminuten" gäster som söker rum för en natt eller två... Inga "sistaminuten" priser på rummen, ett normalt rum kostar runt 500 euro natten.

Well, sista dagen fick jag också se. En skrynklig gubbe, 70 år och en sockersöt tjej med änglalikt ansikte, 23 år.

De småäter på sin frukost.

Han, gott om pengar, har precis betalat för en natt med en ung tjej.
Hon, som tjänar mer pengar på en natt än jag gör på en hel månad. Om nu alla pengarna stannar i hennes plånbok... Hmm, tveksamt.

Och jag vet inte hur jag ska bete mig. En olustig känsla kryper upp inom mig. Hela situationen känns pinsam. Nästan overklig.
Jag smyger mig förbi deras bord och säger "Buongiorno". Det är bara mannen som svarar med ett leende. Hon lyfter inte ens blicken.

Jag klarade inte av att närma mig deras bord igen.

Men jag fick mig en stor välkommen-till-verkligheten-dos.

6 kommentarer:

  1. Fy sjutton..grr o morr..jag gillar inte sådant heller...jag har tyvärr sett detta på en del platser och hotell jag besökt..skönt att du slipper se det mer nu...

    SvaraRadera
  2. *skratt* Nej, det är inte lätt det där. En gång i Rom så trodde de på hotellet att jag var pojkvännens farfars "tjej". Jag var där på affärsresa klädd propert i kostym, fast det var företaget som bokat rummet och alltså med samma kort som pojkvännens farfar använder så det blev först lite viskningar när jag stod vid disken, sedan kom en kvinna och sa till de andra; låt mig ta hand om detta och hon hav mig pojkvännens farfars rum som var jättefint, så först blev jag glad sedan när jag såg att hans saker hängde i garderoben så förstod jag och ringde pojkvännen. Vi skrattade gott åt det hela för hans farfar är 85 år gammal ;) Kvällen avnjöt jag i jacuzzin och kollade på en film tills jag var alldeles skrynklig :)

    SvaraRadera
  3. Hej på dig! Hoppas allt är bra med dig! Det var ett tag sedan jag var här! Du har haft fullt upp förstår jag.

    Sådana där historier är lite jobbiga att bära på.

    SvaraRadera
  4. Hej! Vilken fin blogg. Jag har bott i Florens i fem år men är nu tillbaka i Stockholm. Visst är Toscana underbart?

    SvaraRadera
  5. Anna, ju mer pengar desto mer konstiga saker ser man...

    Helly, hihi, skrattar åt din "historia". det är klart att personalen pratar och spekulerar :) Det hör till jobbet!!

    Cz, bara bra med mig! Kul att du kikade förbi :)

    Sascha, Tack! Toscana är ett av paradisen på planeten :) Ska ta och kika in hos dig!

    SvaraRadera
  6. Mmm, tror också att pengars makt kan göra att människor blir utnyttjade. Gräsligt.

    Ikväll har jag varit på en kaxig föreställning om kvinnor, med min dotter. Tänkvärd, skratt och bara bra.
    Kram♥♥♥

    SvaraRadera