fredag 23 oktober 2009

Extra kostnad

Utöver jobbet på "hotellet" fortsätter jag att tillbringa mina kvällar på restaurangen.

I går kväll serverade jag ett äldre par från Nya Zeeland. Vi pratade och skrattade mycket tillsammans under kvällens gång.

När de får in notan märker jag att de funderar över något.

-Är det något som är fel? frågar jag

-Coperto??? Vad är det? säger mannen medan frun ser ut att vilja försvinna under bordet.

-Ja du. "Coperto", är kuvertavgiften. Det är så i Italien. Du betalar för duken, servetten och brödet.

Det gör man ju såklart i alla länder bara det att det redan är inräknat i priserna på menyn.

Mannnen blev hur sur som helst och förklarade att han inte ens ville ha något bröd...
Tråkigt slut på kvällen och det kändes som att jag hade lurat honom på något vis.
Ja, jag fick känslan av att mannen såg på mig och restaurangen som tjuvar.

Det är inte första gången det händer och personligen är jag emot den här extra avgiften som dyker upp på notan. Visst det står skrivet i menyn att restaurangen tar si och så mycket i kuvertavgift men det är inte alltid man ser den. Speciellt när man inte vet om att den finns!

Så håll utkik efter Coperto på menyn i Italien!

6 kommentarer:

  1. Mmmm jo men du om man läst på..som jag alltid gör inför resor..då vet man och det behöver inte bli så trist..så synd när ni hade det så trevligt..

    Italien..ordet...namnet är musik..mmm du är lycklig du..ha det bäst önskar Anna..mmm Italienskt vin har jag iaf..

    SvaraRadera
  2. Saken är ju även att de inte alltid har coperto och kommer man från ett organiserat land där allt fungerar likadant så känner man ju sig liksom lurad. Inte så kul för dig och ja, hur ska man undvika sådant..? Kommer det utländska gäster kanske du kan påpeka det lite fint när du tar beställningen så det kommer som en otrevlig överraskning efteråt...

    SvaraRadera
  3. Ojdå, inte så kul med sura gäster. Har faktiskt aldrig fått någon "coperto". Åtminstone inte vad jag kan minnas. Men man får ju ta seden dit man kommer tycker jag. Det är likadant när man går på McDonald utomland. Man måste ju betala för ketchupen! Trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  4. Tycker att det är lite onödigt att betala för Coperto. "Hej, jag kommer till din restaurang och betalar för att du lagar maten och sen ska betala för att du bär ut den till mig!" Italienare kan väl lite smidigt "baka in" den genomsnittliga summan lika över hela menyn, precis som flesta andra länder. Då är det roligare att ge dricks också, det italienare inte gör. Coperto här kan vara upp till 3 euro/pers, vilket är lite irriterande. Mina vänner blev inte glada.

    SvaraRadera
  5. Ja, det känner jag igen från när vi var i Toscana i våras. Bra att du förklarar vad det är, när vi frågade fick vi bara snäsigt svar av en servitris. fast hon kanske bara var trött på alla turister som inte fattade.

    SvaraRadera
  6. Anna, det är bra att vara påläst! Och du, att ha italienskt vin är inte så dåligt :)

    Helly, det var ju det där med organisationen... Själv är man ju van men som turist kan det bli lite svårare. Det pågår en hel del diskussioner om "coperto" ska avskaffas eller inte. Men som sagt, det är tillsvidare bara diskussioner. Jag har läst att regionen Lazio inte längre använder sig av avgiften.

    Anette, visst ska man ta seden dit den kommer. Men det här med att betala "coperto" är något som hänger kvar sedan gamla tider. Det får bli ett inlägg om det :)

    Johanna, helt sant. På hotellet var kuvertavgiften 5 euro/person. Många gäster frågade i fall det var dricksen, då det på fyra personer blev 20 euro extra bara sådär. Knepigt, men italienarna gillar ju att krångla :)

    Malin, jag förstår dig!

    SvaraRadera